(R o B e R T

5

THE GOOD GUYS AND THE BAD GUYS
AND OTHER MYTHS

AN ANALYSIS OF LOS ANGFLES TIMES
COVERAGE OF THE 139/8\&\ INVASION

by
Robert Cuddy

The American media (seem) to be more
concerned, or more capable, of cover-
ing the bizarre and sensational...
(they) often (overlook) the truly
good stories, the truly important
stories in Africa and about the peo-
ples of Africa

Johnson Ndimbie
Cameroon, 1974

Black people in the more remote areas
have a reputation for fearful savage-
ness, stemming from a belief in voodoo.
When under the influence of liguor or
hemp, they are capable of gruesome
atrocities...

Jack Foisie
Reporter
Los Angeles Time

1978



If you believe any or all of the following, then you 1
were reading the Los Angeles Times last spring and summer, when |
Zaire was briefly in the news. The average non-Africanist read-
er of the Times, if asked to reconstruct the Shaba invasion
based on no other source than the Times, would tell it pretty
much the way I will in the next four paragraphs. If the more
discerning reader or student of Africa finds this summary some-
how offbase, even inaccurate, and that it leaves certain ques-
tions unanswered, he should. Because Times coverage was off-
base, often inaccurate, and incomplete.

A Visit to Shaba

In May of 1978, the African country of Zaire was in-
vaded by its neighbor to the south, Angola. The invaders were
Lunda tribesmen who had once lived in Zaire. They had tried a
similar invasion of Shaba province a year earlier, but had been
repelled by Western forces coming to the aid of Zaire's pro-
West government. The invaders were trained by Cubans and armed
by Russians. The invasion was instigated by Russia and Cuba as
part of an international conspiracy to extend commmist hege-
mony in Africa. Both countries, especially Cuba, already had
been instrumental in imposing Marxist dictatorships on sewveral
peace-loving African countries.

During the invasion, the tribesmen got drunk on lig-
uor they looted from European-occupied houses in Shaba. This
caused them to revert to their natural savagery and go on a
killing, rape, and pillage spree, aimed at whites. The Zairian
army, being African, was corrupt, undisciplined, and itself
savage. Consequently, it was unable to stop the killing and
looting, and, in fact, joined in. So disciplined white troops,
mostly French, were flown in to restore order and oust the
savages. The latter took about 60 hostages, some of whom they
may have massacred, but fled back to Angola.

Zaire's economy crumbled because of all this and
because Zaire's President, Mobutu Sese Seko, is corrupt and
incompetent. Like most African leaders, he is incapable of
running a country in a disciplined and civilized fashion. To
save Zaire's economy, the West moved in with a firm hand and
took it over after the Shaba invasion. This is just what Zaire
needs to get it back on its feet financially, and, coupled with
saving them from the Marxists, is the nicest thing anyone could
do for the people of Zaire. White technicians in Shaba - where
Zaire's copper is located - are now protected by a military
force consisting of troops from Gabon, Senegal, and Morocco.

The presence of genuinely African troops like these, instead
of French soldiers, proves that France and the West aren't inter-
ested in any kind of colonial or neo—colonial intervention in Zaire.



To be sure, there is a growing French military pre-
sence in Africa, but this is only because someone in the West
has to stop the Soviet-Cuban aggressors; the U.S. has abandoned
its responsibilities there. There was some debate in the U.S.
as to whether the Shaba invasion was in fact a Soviet-Cuban
venture, but those who raised these questions were cynics like
Senator George McGovern, or foreign sources whc were inherently
unreliable, like President Julius Nyerere of Tanzania, or mem-
bers of the Angolan or Cuban governments. Responsible persons
like President Jimmy Carter, or Stansfield Turner, director of
the Central Intelligence Agency (CIA), said the Cubans were
involved, and that was good enough for Congressional leaders
like Speaker of the House Thomas P. O'Neill Jr. and Senate
Minority Leader Howard Baker. Turner and Carter said they had
proof, although they didn't show any of it to Congressional
leaders and, of course, declined on grounds of national security
to release any of it to the public. It is true that evidence
which emerged elsewhere a month or so after the Shaba invasion
made it necessary for Carter to "clarify" his stance on Cuba's
involvement; in any event, Carter made clear, Cuba was morally
culpable even if it wasn't militarily engaged in the Shaba
invasion.

My purpose in this paper is to examine that summary
and Times coverage of the Shaba episode. I will examine not
just the content of Shaba stories during the weeks Zaire held
the headlines, but also what was written between the lines in
those stories. By contrasting Times reports and impressions
with more knowledgeable sources, I hope to pinpoint weaknesses
in Times coverage of Shaba and, by implication, of other Afri-
can stories. Having isolated the weaknesses, I intend to dis-
sect them like a frog in a laboratory, in an attempt to see
how they came to be in the first place. This is a complex
organism, but I think I will be able to show that the center
of it, the part sending out impluses to the rest of it, is
Eurocentrism, political and cultural. Finally, I hope to show
the harm lurking in this biased coverage, and suggest improve-
ments: how the U.S. media can build a better frog, as it were.

Some caveats: first this is an analysis of Los Ange-
les Times coverage of the Shaba invasion. It therefore cannot
be taken as an indictment of American newspapers as a whole
(nor does it reflect on other media). On the other hand, the
Times is considered one of America's best newspapers, and is
certainly the best and largest (circulation as of 12/13/78:
1,034,329 daily; 1,332,875 Sunday) west of Chicago. It is one
of a handful with correspondents in Africa (two of them, David
Lamb and Jack Foisie, were sent to Shaba during the life of
this story). It has access to all the major wire services.



So it is reasonable to assume that, if the Times handled this
story poorly, other papers handled it even less well.

Secondly, because of time limitations, I have not had
a chance to interview Times reporters and deskmen and ask them
why a particular story was written or not written, or what was
edited, and why, or why one story was bannered across Page One,
and another buried at the bottom of Page E-33. I have antici-
pated some of these answers by dealing with the general liter-
ature relating to problems of African coverage, and applying
those concepts to this particular situation. In the context of
Zaire, however, I hope to show that the traditional journalistic
excuses for poor coverage are just that: excuses, masking a
lack of initiative and curiosity.

The Conspiracy

Of the several themes which emerged in Times coverage
of the Shaba difficulties, the one which arrived first and
stayed the longest was the theme of an attempted communist take-
over in Zaire. The thrust of this coverage, rooted in an ideo-
logical half-truth which will be discussed later, was that the
Shaba invasion (which I will call Shaba II to distinguish it
from the Shaba invasion of 1977, Shaba I) was an international
act of aggression, launched from Angola against Zaire with the
connivance of Cuba, which itself was acting as a "stooge" for
the Union of Soviet Socialist Republics (USSR). The purpose of
the invasion was to extend commnist hegemony in Africa by
toppling the "Pro-west" government of Zaire. Reporters taking
this tack by implication and practice excluded or minimized
other explanations for what went on in Shaba; especially explan-—
ations which might have found internal reasons for what happened.

In building this scenario, the Times made errors in
emphasis, sources, and context. They eventually had to back
down and modify the "commmist invasion" emphasis, but by that
time, the reading public already had tried Angola, Cuba and
the Soviet Union in the Times news colums, and found them
guilty. This cannot all be laid at the door of reporters in
Africa. Times deskmen were equally guilty through placement,
headlines, frequency of charges, infrequency of denials, inclu-
sion of red-baiting editorials, and use of misleading colums
by ignorant men like Joseph Kraft.

The first Times mention of Shaba II was a front page
top story which screamed, Rebels Invade Zaire; Cuban Forces
Reported.l The story, an amalgam created from several Times
wire services, said the "attackers came from Angola...about
4000 rebels...backed by Libya and Algeria...Cuba and Russia...
moved against Kolwezi." Mearnwhile, "another rebel force...



including whites who have been identified as Cubans..." attacked
Mutshasha.

In one three banked headline and two lively paragraphs,
then, we have many of the Evil Gods in the Western pantheon
attacking Zaire, soon to be identified (ceaselessly and tire-
somely) as "pro-West." The theme was repeated incessantly. On
May 20 Jack Foisie wrote, "Cuban and Soviet troops are believed
to have provided arms and training."2 A Times editorial called
the Cubans "stooges" of the USSR. Joseph Kraft, who parroted
the Administration line throughout, wrote on May 23, "by offer-
ing Cuban military assistance to a liberation front fighting
the Portuguese, the Russians gained a foothold in Angola. Now
the Angolans, backed by Russia, threaten a pro-western regime
in Zaire."4 Norman Kempster quotes a U.S. official as saying
there is "no convincing evidence" of Cuban involvement, but
"I won't rule it out," since "Cubans are getting more brazen
about these things."5 Times reporter, John H. Averill, quoted
Senate Majority Leader, Robert Byrd, as saying Cuba and Russia
"armed and trained" the rebels.® On June 13, a month after the
fighting in Shaba had begun, Defense Secretary, Harold Brown
and CIA Director, Stansfield Turner said there were "35 cases
of Cuban involvement" in Shaba II.7 ;

There is little question of the impression the Los
Angeles Times reader had from this barrage. Was he being bam-
boozled?

Angola, to take the lease powerful "invading" country
first, is hardly in a position to engage in international adven-
tures of the sort mentioned here. Its government, the Popular
Movement for the Liberation of Angola (MPLA), took power only
after a devastating civil war two years ago, and has numerous
problems, acocording to Gerald J. Bender. In Foreign Policy,
Bender argued that Angola's MPLA government still has not con-
solidated its territory firmly, beleaguered on all sides by
elements, including Zaire and South Africa, trying to overthrow
it, and is plagued by factionalism within the party.8 1Is a
government - any government - in these straits likely to launch
an international invasion? As Bender argues, Angolan President,
Agostinho Neto, far from urging attacks on Zaire, has "tried to
explain to Angolans at public rallies why good relations should
be established with their northern neighbor despite years of
hostility."9

This is not to say that the MPLA would not be delight-
ed to see the Mobutu regime toppled into the Zaire River, bounce
through the Devil's Cauldron, and sink into the Atlantic. Its
disappearance, as M. Crawford Young writes, is in these quart-
ers "a consummation devoutly to be wished."l0 Nevertheless,



10

however desirable Mobutu's departure might be to Angola, Angola
at this time "needed peace to reconstruct itself; it needed to
improve its relations with its neighbors."ll As for the rebels,
who call themselves the National Front for the Liberation of
the Congo (FNIC), they had indeed been allied with the MPIA

in the fight against the Portuguese, but now were more of a
"nuisance" than anything else to Angola.l? The MPIA might like
to be rid of them, but not to the extent of getting into a war
with Zaire.

This brings us to Cuba, which certainly could, with
Soviet arms, back such adventurism. Or so the Times thinks.
But could it? Would it? Did it? Not according to Jorge Domin-
guez, who asserts, "the Cuban government, in fact, has been
troubled by the actions of the Shaba rebels in Angola." Domin-
guez explains that

The first invasion of Shaba increased Angola's
vulnerability and led to the need for a rein-
forcement of Cuban troops in Angola. Cuba's
principal stake in Angola - for the sake of
the Luanda government as well as for the sake
of protecting Cuban troops from unnecessary
combat or casualties - has been to consolidate
the Neto regime and reduce its vulnerability.
That means avoiding war with Zaire as much

as possible.13

In other words, Cuba, already heavily involved over-
seas, is in danger of overextending itself. It will get in
more deeply only if it is in its best interests to do so, that
is, if involvement is "rational", in Cuba's definition of the
word. It finally came out, even in the Los Angeles Times, that
Castro had tried to stop Shaba II. But that information, which
the Carter Administration possessed all along, was dribbled to
the press late and in far too small a quantity to overcome the
impression that Cuba instigated the invasion, so called, of
Shaba.14

But even if Cuba did not want to invade Shaba with
the Lunda tribesmen, they would have to if Russia told them to.
After all, Cuba is nothing more than a Russian stooge, right?
Editorial cartoonists employed by the Times know this beyond
doubt, as exemplified by their frequent cartoons showing White
Hunter Leonid Brezhnev leading his hunting dog, Fidel Castro,
through the jungles of Africa.l

Dominguez is not so sure that Cuba is a Russian pup-
pet. "Throughout these events (in Africa)," he writes, "Cuba
has continued to coordinate policy with the USSR in ways that
make it difficult to determine who leads and who follows, even-—



11

though it remains clear that neither the Angolan nor the Ethio-
pian operations could have been conducted in the absence of
either."16 Thus, although these two powers might have mutual
interests, they also have opposing interests, and, as Dominguez
argues, Cuba will go along with Russia only when it is in its
own interest to do so. As he puts it, "Cuba does not answer
every call from every quarter."l7 It follows that if Cuba finds
a Shaba invasion troublesome, it is not about to undertake it
at Russian urging, even assuming that urging was forthcoming.

If Angola and Cuba were not pivotal in Shaba II, and
Cuba is not a Soviet stooge, then how come nobody brought these
points up, and why was the reading public left with the oppo—
site impression? These points were brought up in the Los Ange-
les Times, but perfunctorily, as though the editor who inclu-
ded them threw them in not because he wanted to, but because
he had to, so nobody could accuse him of not being "objective".
There seemed to be an unstated assumption that the mere inclu-—
sion of both sides satisfied the demands of objectivity; no
attention was paid to emphasis. Thus Cuba and Russia got their
denials, all right, but they were whispered in the dark corners
and hidden nooks of the news colums, while the false accusa-
tions by Carter, Turner and the rest were screamed daily on the
front page so that no one could ignore them.

The Times reported various denials of Cuban and Rus-
sian and Angolan involvement in Shaba II right from the start,
but, as mentioned, it always buried them. On May 16, in a
story about Mobutu's troops, a Russian denial was buried low
in the story.1l8 Castro denied Cuban involvement May 17, but it
was not reported until May 20, in the story which featured a
Jody Powell charge that Cubans trained and equipped Katangans.l9
In early June, perfunctory attention was paid to Angolan Pres-
ident Neto, Tanzanian President Julius Nyerere, and Andrew
Young, the U.S. Ambassador to the U.N., all of whom deviated
to one degree or another from the Administration line.20 But
the coverage given their words was too little and too late.

Some U.S. Senators smelled a rat, and were heard
from occasionally. Senator George McGovern wanted information
from the Administration on May 27,21 and demanded proof of
Administration allegations June 10.22 Neither of these stories
merited Page One treatment. Senator Dick Clark, the Senate's
leading Africanist, said a few times he feared the Administra-
tion was using the Shaba fighting as an excuse to repeal the
Clark Amendment and reinvolve the U.S. in fighting in Angola,
which the Senate had halted in 1975.23 He got a little ink
with that charge, but not nearly as much as the Administration,
and the Times soon dropped the subject. Meanwhile, Administra-
tion rebuttals to Clark and McGovern were reported, more pro-




12

fusely and more prominently. Fraom time to time, Carter and
his pecple would "brief" this or that leader who would emerge
"convinced" of U.S. charges about Cuba and Russia. Here are
reactions to a June 3 verbal briefing by Carter and CIA Direc-
tor Turner. House Minority Leader John Rhodes, said that a
"prima facie case has been proved" of Cuban involvement in
Shaba II; Speaker O'Neill found the Turner—Carter sources
"reputable and credible"; Senate Minority Leader Howard Baker
said he was convinced "beyond a shadow of a doubt" of Cuban
involvement. 24

The misinformation handed to its readers by the Times
here stems from a false emphasis, giving the Administration more
play than those who questioned the Administration. What is more
important is why the Times made this judgement, why Carter is
considered more truthful than Nyerere, why Byrd is deemed more
newsworthy and responsible than McGovern or Neto. This crucial
question will be probed later.

The Times, though it looked bad on this aspect of
the story, must be praised for putting reporter Oswald Johnston
in Washington, and using dispatches from Cuba written by Washing-
ton Post reporter Karen deYoung. Johnston, whose reporting on
then-Secretary of State Henry Kissinger when Kissinger was try-
ing to get the U.S. militarily involved in Angola was exemplary,
finally unraveled the the "Cuban involvement" story (along with
deYoung) in a way that everyone could understand. It turned
out that Cuba had indeed trained the FNLC - when the FNLC was
on the side of the Cubans and the MPIA during the Angolan Civil
War several years ago. The training had not been for Shaba II;
as we have seen, Cuba tried to stop Shaba II. But Press Secre-
tary Powell told a State Department spokesman to tell the media
that the training was "recent", and left the impression that
Shaba II was instigated by Cuba.25 According to deYoung, the
Carter Administration knew from the start that Cuba opposed
Shaba II, having been informed of this by Lyle Lane, U.S. Inter-
ests Section Chief in Havana.26 Castro had laid his position
out to Lane, who had relayed it to the Administration, which
had chosen to hold it back and instead play upon the American
public's fear of Cuba.

The media, in other words, were had by Washington.
Of course, it was the media, in the form of reporters like
deYoung and Johnston, who finally set things straight. But the
impression is inescapable that these two are the exceptions;
eliminate them and the handful like them and you have a press
that is de facto controlled, not formally but informally.

We will leave the final word on this "conspiracy"
hypothesis to Times reporter, David Lamb, who wrote an article
in August entitled, "Intelligence About Cuba's Role in Zaire



13

Wasn't."27 1In it, he says that much of the Administration's
information, which Byrd and others found so reliable, came
from "sources of questionable reliability," including Mobutu
and the National Union for the Total Independence ©f Angola
(UNITA), a rebel force the U.S. backed in the Angolan Civil
War. UNITA did not grasp political power in Angola, continues
to fight the Angolan government (with the support of South
Africa), and, as Lamb asserts, is "hardly an impartial cbserver
of Cuba's role in Angola."

We have seen that the Los Angeles Times slanted this
story by its manipulation of domestic news sources. The pro-
blem was magnified when dealing with sources in Africa. Sources
for news stories which came from Africa were nearly always
questionable, yet the Times blandly repeated what the U.S.
Enbassy, the French Defense Ministry, the Belgian Foreign Mini-
stry, and President Mobutu Sese Seko told them, with very lit-
tle evident effort to get at the truth concealed by the self-
serving statements of these individuals and organizations.

This began with the first story about Shaba II, where
"Cuban forces were reported." AZAP, the official Zairian gov-
ernment press agency, the Voice of Mobutu, reported the Cubans'
presence.

Mobutu Sese Seko is given credit in many circles for
a lot of things, especially the art of survival. One way he's
managed to survive is to play on Western fears of commumnist
penetration in Africa. Mobutu knows very well that he can
send spasms through Western diplomats by sneaking up on them
and whispering "Cuba" in their ear. This is what Bender sug-
gests he did during Shaba II: "Following his instincts, and
playing up to American fears, (Mobutu) accused the Cubans in
Angola of joining the invaders."28

Mobutu, however, should not have been able to get a
spasmodic reaction from the American press. Because, however
much credit he is given for survival ability, few credit him
with veracity. His lies in the past have bordered on the ludi-
crous, and even beyond. For example, in 1975 he alleged that
the CIA and his own Force Publique were plotting his overthrow.
Rene LeMarchand charitably calls this "patently fabulous", and
suggests it was concocted in part to distract’ attention from
Mobutu's heavy reliance on the CIA, a reliance which has been
apparent, LeMarchand says, from 1964.29

This is not to say that Mobutu, or the French Defense
Ministry, or the U.S. Embassy, should not be used as sources.
Of course they should. The problem, however, is that reporters
in Africa took these sources uncritically without going beyond
and seeking information from local or non-Western sources.



14

It is likely that the factors at work here are those
described by ULlf Himmelstrand. "In the absence of...understand-
ing (an event like Shaba II), non-African journalists in Africa
easily become victims of all kinds of popular interpretations
derived from the people with whom they fraternize in hotels,
bars and private homes."30 These are likely to be English-
speaking Europeans, or perhaps French-speaking ones, in the
Zairian context.

Because they fraternized mostly with Europeans, re-
porters failed to tell the African side of the Shaba story.
Was it really impossible to go down to the marche and ask some
questions, or to talk to African professionals or bureaucrats,
or even the maid or chauffeur at the Kinshasa Hilton? Or is
this type of source considered irrelevant to Western reporters?
Perhaps they think that only leaders have any information worth
knowing. Maureen Johnson of the Associated Press did not think
so when she filed a report on the Rhodesian internal settlement
last fall. She talked to average black Rhodesians and found
out just what effect the internal settlement will have on their
lives, and what it means to them: none and nothing.3l Her
information that the settlement was designed to aid only those
blacks at the top of the social stratum lent a startling and
vivid new dimension to the Rhodesian story; this is because
the information had been blockaded by reporters who talked
only to Ian Smith or Joshua Nkomo, and ignored the people in
the middle. There is a nasty undercurrent in nearly all West-
ern news coverage from Africa of non-contact with Africans;
it was glaring in coverage of Shaba II. Himmelstrand cautions
that "the popular views of Africans are not necessarily more
enlightened than those of expatriates."32 Enlightened or not,
they certainly should be sought out.

Not only were individual Africans not ferreted out
as sources, but other African sources like newspapers and radio
stations also were bypassed. Is Radio Angola automatically
non-credible because the government there calls itself Marxist?
Shouldn't it be monitored and reported so the Los Angeles Times
reader can know what the Angolans are thinking, or at least
saying? What about Zambian and Kenyan and Tanzanian newspapers?
What did they say about the happenings in Zaire, and why wasn't
that reported as a counter to Western sources? Because the
West is more credible per se? France, which was given auto-
matic credibility by American newspapers, has a million-dollar
axe to grind in Zaire. There is a one-sidedness in American
perspectives about who to believe and who to automatically
discredit that leaves the nostrils quivering with the faint
but acrid smell of racism.

The point here is not to savage the press and the
Los Angeles Times; it is to suggest that they bring in more




15

sources to their analysis of what is going on in a given area -
in Zaire, more African input, more journal articles, radio and
newspapers. The real weakness of having limited information
and sources is not only that you give misleading information;
it also keeps you from digging deeper, asking really pertinent
questions, and getting at the truth, insofar as it is possible.

For example, accepting the "Cuban invasion" thesis
kept reporters from asking just who these "invaders" were,
and what their angle was. The questions were raised perfunc-
torily in the Times, of course, but, like most important ques-—
tions, got very short shrift indeed. By devoting hundreds of
colum inches to the question of Cuban involvement, the Times
had less space to devote to analyzing the make-up of the
"invaders" .

The rebels usually were identified as Lunda tribesmen,
with little further elaboration, as though that explained
everything. The first Times story said they were remants of
a Katanga (the former name of Shaba Province) militia formed
15 years earlier when the United Nations "crushed" the Katangan
secession.33 The impression left was that they were really
only a catspaw for the Russian-Cuban coalition, and that they
might have had an interest in secession, since Shaba is "min-
eral-rich." If this sounds vague, that is because none of this
was spelled out in detail. The salient characteristic about
Times coverage of the "invaders" is not so much that wrong infor-
mation was presented, but that very little explanatory informa-
tion at all was given.

Well, who are these guys then? Connor Cruise O'Brien,
in his book about the 1961 Katanga crisis, writes about the
origins of the 1978 "invading force." They were then called
the Katanguese gendarmerie and were "a European-officered force
defending European property and interests"...who committed
"atrocities and terror"...against the local population under
the guise of "pacification."34 A strange beginning for a
group of men who in 1978 were allegedly struggling to grab
Zaire for the commmists.

Bender points out that the ENIC soldiers "have fought
for no fewer than five causes in the last 16 years."35 South-
ern Africa magazine hints the group had local roots and support.
"The attack simply cannot be called an invasion," they write.
"If the attack was an invasion, (nobody) has been able to
explain how 4000 troops managed to cross the border from
Angola, then from Zambia, and slip into Kolwezi overnight with-
out being noticed."36 Southern Africa also points out that
"all the members aren't old enough to date from 1964. Many
have fled Mobutu more recently."37 Further, "the rebels...
enjoyed strong support from the local population as a result of




16

the brutality, terror, and corruption of the Zairian Army
since the first rebellion over a year ago," Southern Africa
claims.38 The magazine goes on to discuss the poverty of the
local Africans in the midst of Shaba's plenty.

The Katangan rebels, known as Front for the National
Liberation of the Congo (FNIC), then, are not ideologues; they
had fought for several different causes, and under different
circumstances. They seem to enjoy some local support, in part
because the locals are both brutalized by Mobutu's army, and
mired in poverty despite the wealth they are producing in
Shaba's mines.

The FNIC was at one time trained by Cuba and armed
by Russia, but that involvement had died down by 1978. Angola
wants to be rid of them, but doesn't like them mucking about
with invasions of Zaire, because that might invite reprisals
against Angola. On the other hand, Zaire had been making reg-
ular incursions into Angola for months, unreported in the Afri-
can press, and turning loose the FNLC might put a stop to Zair-
ian aggression.

They seem to be Iunda, but one observer heard differ-
ent dialects spoken by the "invading" forces. Given the eclec-
tic nature of their recruitment - not only Lunda fled Zaire's
oppression - they might be more than an ethnic force. M. Craw-
ford Young writes that, "broader regional alignments have
become more salient (than ethnicity); this trend is reinforced
by the remarkable pace of diffusion of the major linguae fran-
cae, especially Lingala and Swahili. In the urban centers,
these are becoming first languages for the new generations.'"39
So they appear to be more than a Lunda separatist movement.

At this point, we really do not know who they are or what they
are up to. But it seems safe to conclude, as Young has, that
"both Shaba I and Shaba II appear primarily as initiatives of
FNIC,"40 and the premise that FNIC takes orders from Cuba or
Angola should be dismissed as incorrect.

Clearly, more information is needed about FNIC. The
Los Angeles Times could have told its readers, "we don't really
know what the FNIC is all about, but here's some information
we have been able to gather." Instead, the Times summarily
dismissed them as Cuban-trained, Russian—-armed tribal secession-
ists. It is a poor job of professional journalism.

Had the Times adjusted its scope to focus on just the
Zaire-Angola angle of Shaba II, they would have found some
revealing information, which they then could have passed on to
their readers. For example, Bender and others point out that
Zaire had been making incursions into Angola long before Shaba
II. The Times mentioned from time to time that Neto was upset




17

witn Mobutu because the latter backed the opposition during the
Angolan Civil War. But the Times neglected to mention what
has been going on since along the Zaire-Angola border. Bender
writes that there have been continued and systematic incursions
into Angola from Zaire long since the civil war "ended."
Shortly before Shaba II, Ani;olan border villages were bombed
by Mirage jets from Zaire.4l There were other incursions as
well; they were reported to the UN, and were no secret to
anyone except readers of the Los Angeles Times. Furthermore,
Mobutu remains friendly to, and gives sanctuary to, both Jonas
Savimbi of UNITA and Holden Roberto of the National Front for
the Liberation of Angola (FNLA), the two groups which fell
before the MPIA during the Angolan Civil War. In addition,
Mobutu has helped the Front for the Liberation of the Enclave
of Cabinda (FLEC), a group trying to wrest Cabinda from Angola.
Cabinda, separated from the Angolan mainland, and contiguous

to Zaire, is where the bulk of Angola's oil is located. Losing
it would be to Angola like losing Shaba to Zaire.42 Indeed, Bender
argues that the continued presence of Cuban troops in Angola,
which worries Mobutu so much, is directly attributable to the
attempts by Zaire and others to "destabilize" Angola. Current
attacks on Angola by Zaire were not mentioned at all in the
Times, not even in the fine print. The portrayal by the Times
of Zaire as "victim" was in this context extremely misleading.

Nor did the Times place Shaba II in a regional or
Southern Africanperspective, although Southern Africa magazine
writes that "the military events in Shaba could affect the
future of the liberation struggle in the remainder of south-
ern Africa."43 Angola is bordered on the South by Namibia,
soon (?) to be granted "independence" by South Africa. Both
South Africa and Angola expect the other to use their common
border to stir up trouble; in fact, this is already happening.
In that context, with problems in the south, it is even less
likely that Angola would "invade" Zaire. But Zaire and South
Africa might have a common interest in toppling Angola's
government. Seeing the Mobutu regime as "an instrument of
imperialism,"44 Angola believes that "Zaire has been involved
in several real or imagined plots" against it.45

By reading between the lines of Times reportage, and
consulting other sources, it begins to dawn on one that the
Times might have missed a really big story lurking behind the
facade of Shaba II: the continuing attempt to bring down the
government of Angola, possibly with the connivance or active
support of the United States. Early Times stories on Shaba II
mentioned that Jimmy Carter was chafing at the restrictions
placed on the President by the Clark Amendment, and aired
Clark's fears about the U.S. reinwvolving itself in Zaire and/
or Angola. But then the story faded away.




18

The Times might have dropped this angle because it
made Zaire and, by affiliation, the U.S., look like the aggres—
sor. It is a hallowed tradition in America that the U.S., and
countries affiliated with it are never aggressors - they act
only in self-defense. This is why we no longer have a Secre-
tary of War; he is now the Secretary of Defense. 46 Newspapers
in the U.S., including the Los Angeles Times, have rarely if
ever, gotten around this tradition, though they purport to be
"free" and "independent" of government influences. The concept
is so basic to American institutions that it is literally
inconceivable to get past it; in this sense the control is in-—
direct, and, in a sense, more insidious, because the controlled
person, the journalist, does not realize he is controlled.

This is why there was no local or regional angle to
Shaba II. The U.S. government viewed it as an East-West con-
test, and so did the press. Zaire invading Angola, or South
Africa trying to overthrow the Angolan government are not news.
We know, because these things happened and were not reported.
Even a straight Angolan invasion of Zaire probably would not
be very newsworthy. But an invasion of a "pro-West" country
by forces once allied with Cubans and Russians! Now, that is
NEWS! Stop the presses! Remake Page One.

This is not to say that you can ignore the East-West
angle. Nobody can rationally argue that what happens in Africa
does not happen in the world. Nor can the mucking about in
Africa by world superpowers be denied. But, again, it is a _
question of emphasis. When the East-West angle blots out local
and regional angles, it is just plain wrong from any responsi-
ble reporter's point of view. And when the news judgement of
reporters and editors working for a press that is supposed to
be the world's freest is a carbon copy of the government's news
judgement, then I am left with an unpleasant buzzing in my ears,
like the sound of a rattlesnake under the floorboards.

Much of this process is unconscious, and the only
way for a reporter to guard against it is to continually exam—
ine and test his own assumptions. There have been many exam—
ples of editors or reporters using or not using stories because
of a "feel" or sixth sense.47 It is the duty of those people
to try to conceptualize this vague and amorphous sixth-sense,
to put some flesh on it. They are products of their environ-
ment, like anyone else, and reflect the concepts drummed into
their heads all during their school years. For example, the
notion that the U.S. is never the aggressor. A good reporter
will try to identify and acknowledge his own unstated assump-
tions, woven into his perceptions like yarn in a sweater, and
unravel them.




19

Some reporters and deskmen examine their assumptions;
but most do not. The result is a perspective on African events
in the U.S. press that refuses to recognize those events as
having any basic African ingredients, except those ingredients
which are stirred up by the East or West. In Shaba, the read-
er got only a partial taste of truth.

R.M., writing in the New Republic, sums it up:

Rebellions in Africa...are shaped by local
irredenta that have little or nothing to do
with ideologies or balances of power else-
where. However legitimate General Mobutu's
regime may claim to be in Shaba, however
awful the Katangan reprisals against Africans
as well as Europeans, there is no question
that the raid began (and succeeded as far

as it did) not only or even mainly as the
frenzied escapade of exiles instigated by

the Russians or Cubans, but rather as a
genuine regional revolt with a popular base -
if not in pro-Katangan nationalism, at least
in the widespread discontent with Mobutu's
petty family tyranny from Kinshasa. In any
case, all this has a complex local history.
Mobutu's post-independence manuevers against
both Patrice Lumumba and Katanga's Moise
Tshombe in 1960-61; the abortive Katangan
revolt in 1962-63; the bloody Stanleyville
uprising and paratroop rescue in 1964; the
Mobutu coup in 1965; tightening dictator-
ship, discrimination, and exploitation by the
central government in Shaba for the last
decade; and the mounting unrest, including
anothez armed invasion by the Katangans a year
ago. ..

The Missionary in the Stewpot

A second major theme in Los Angeles Times coverage
of the Zaire crisis is that of the theme of black savages massacring
white innocents, and the subsequent rescue of whites by the
French. If that sounds like a lurid combination of the mission-
ary in the stewpot and the cavalry to the rescue, that is the
way the Times presented it. The Times made several journalis-—
tic mistakes here, some of which we have discussed, some of
which we have not.

The first inkling that an atrocity story was immin-
ent came May 16, a day after the initial "Cuban invasion" story,




20

- when the Times ran an article headlined, "Foreigners Held Cap-
tive by Rebel Forces in Zaire."49 "Thousands of foreigners"
were being held, and "several" were "reported killed"..."as
rebel troops and natives rampaged through the areas where most
of the expatriates lived, looting villas and bungalows." There
was not attribution for any of this. At the bottom of the
story, by way of background, it was reported that 3,000 for-
eigners lived in and around the town, including 100 Americans.
Most of the latter were workers for the Morrison-Knudsen Com-
pany and their families, or missionaries. It apparently never
occurred to reporters to ask why there were so many foreigners
in Shaba, and whether that had any bearing on what was going
on there. This curious tendency to toss away potentially
important information was characteristic of Times coverage.

Times stories continued to be lurid, only more so.
Various reports filtered in of Europeans killed and/or kidnaped,
sometimes with attribution (diplomatic sources in Zambia; a
missionary in Zaire phoning a radio station in Belgium),>0
sometimes without. The Times printed it all, no matter how
far-fetched. Military rumblings in the West were reported, as
well as the evacuation of Americans.

By May 18 it became apparent that some Europeans
had indeed been killed, and the hysteria began to mount in the
Times. Belgian Foreign Minister Henri Simonet called it a
"hunt against all Europeans."Sl An unnamed French diplomat
in Kinshasa described the FNIC as "hordes, men of an extremely
low level, full of hate and savagery, who have fallen upon the
expatriates." They were "peaceful" at first, but "after finding
liquor in looted houses...they dropped this restraint to start
hunting down Europeans."52.

By May 21 the Times was gasping in a headline,
"Rebels Went on Rape, Killing Spree." 93 This was a Page One
story which alleged at the bottom that one girl had been raped
by three Katangans. There was no attribution. A Jack Foisie
story found the rebels "savage", especially after drinking.>4
Terms like "slaughter" and "massacre" began to turn up. By
May 31 Foisie had investigated thoroughly enough to offer this
explanation for the killings in Shaba: "Black people in the
more remote areas have a reputation for fearful savageness,
stemming from a belief in voodoo. When under the influence of
liquor or hemp, they are capable of gruesome atrocities...The
same applies to the invaders."55 Jack Foisie is the Times cor-
respondent in Johannesberg, ane of a handful of reporters inter—
preting events in Africa for Americans. Mind you that these
lines were not written in 1878, but in 1978.

) Virtually nothing was written about African dead.
The first mention of it came May 24 in a Foisie story,56it was




21

not in the headlines or toward the top of the story. The
kindest thing you can say about reporters and editors who see
more importance in white deaths than black deaths is that they
have double standards. Africans are acutely aware of their
relative unimportance when the bodies are counted: "The kill-
ings of the whites in Kolwezi hit the headlines in the West,
but surprisingly very little or nothing was reported by them
of innocent blacks in Namibia, South Africa and Rhodesia on
orders of Smith."57 By the time the story wound up in Zaire,
they were counting black bodies with the whites, but it was
perfunctory, obligatory, a body count with no sense of the
humanity of the victims, who apparently did not suffer a
"reign of terror" before they died.

Racism was not the only thing wrong with this "mis-
sionary in the stewpot" aspect of Shaba II coverage. There
also were inconsistencies between the lurid headlines and the
body of some of the stories. Editors emphasized the bizarre,
failing to explore evidence in its own stories that things
might be explained more reasonably, and that there might be
Africans capable of non-savage behavior. Foisie, for example,
reported May 21 that women "generally were not molested" by
the FNIC.58 For consistency sake, the least the Times desk
should have done was banner "Rape Spree Denied" across Page
One. No such luck, however. Again, Foisie wrote May 24 that
the murders in Shaba "apparently were not random", but were
directed against key mining personnel.59 2And UPI reported that
the rebels were looking at passports in Kolwezi and were after
the French, not the Belgians.60 Another story actually found
a FNIC leader expressing concern for the safety of some Amer-
ican hostages, and members of the Zaire army actually saving
the Americans at the risk of their own skins, for heaven's
sake.6l In yet another story, Foisie said forty-four of the
European deaths may have resulted, not from a FNILC massacre, but
because the Zairian army used the Europeans as shields when flee—
ing the FNLC.62 A Belgian official told Foisie another time that
five Rhodesian whites and a Belgian white were killed by French
paratroops. 63

It is easy to see where all these stories are lead-
ing: to the conclusions that both the FNIC and the Zaire
troops are human, not savages; that they might have showed
restraint and courage at times; that the killings might have
stemmed not from a "drunken spree" rooted in voodoo savagery,
but for particular reasons in particular circumstances, and
as a result of planning, not uncontrollable impulse; that not
all the European dead were necessarily killed by the FNLC, or
even by Africans.

The trouble with conclusions like these, implicit
in stories which appeared on the Times' own news pages, is that




22

they get in the way of the other conclusion: that Africans
all are savages and hate whites. As Himmelstrand says, some
news persons "have become so convinced of the reality of their
interpretation that dissonant pieces of information are reject-
ed as coming from less reliable sources."64 The only reason-
able conclusion about the deaths in Shaba was put forth by
Southern Africa magazine: it said that many people, African
and European, are dead; but, "who killed whom and why are ques-
tions that have not yet been clearly answered."65

The Times handling of the hostage story is curious,
not only because it shows a propensity by the Times desk to
unquestioningly accept questionable information from tainted
sources, but also because it highlights a persistent Times
failure in its African coverage: leaving stories dangling.

The first mention of hostages came May 21, when
60 of them allegedly were carried off by the FNIC.66 Two
days later the figures "12 to 15" and "as many as 50" hostages

appeared in the same news story.67 No source was cited. Iater, |

it was up to 70, taken by retreating rebels, and pursued by
the French Foreign Iegion, who were "racing against time."

"We fear the worst," said a Western diplomat in Kinshasa. 68
Oddly, Angola offered to guarantee the safety of any hostages
brought to Angola, one of several instances in which Angola
was caught trying to be reasonable. But the Times was not
ostentatious about this; Angola's offer was deeply buried in a
story which emphasized something else. By June 1, 70 hostages
were reported executed, and the source of the hostage stories
emerged: Mobutu.69 The FNIC, finally consulted, were given
a paragraph or two at the bottom of that story to explain that
the only hastages taken were not civilians, but six French
army engineers who had been maintaining the Zairian arny's
armored cars. And that is the last we heard of the hostages.

The Times left hostages in linbo after its Angolan
Civil War coverage, too.70 And it left other stories dangling
in Zaire. For example, it reported outbreaks of violence in
Burnia, in northeastern Zaire, far from Shaba, then never got
back to the story.7l Further, the Times mentioned Mobutu's
murders in Bandundu earlier in the year, but only in passing.72
According to both Foisie and Crawford Young, this was a con-—
siderable bloodletting, yet the Times not only failed to write
about it when it happened, but now that the focus was on Zaire
continued to ignore it. The Times talked about a mysterious

missile launching base in Kamina, 150 miles north of Kolwezi.’3

According to O'Brien, this is a gigantic complex,74 and Bender

writes that the Soviets, Angolans, and some journalists believe

"the Germans, with the ...CIA, are testing cruise missiles and
intermediate-range ballistic missiles" there, "in a 100,000

|

)
{



23

square-mile area of Shaba roughly the size of the state of
Colorado."75 Might this base be relevant to Shaba II? We'll
not find out by reading the Los Angeles Times.

The Helping Hand

Following quickly in the path of the Times "massacre"
coverage - riding behind it on a white horse, you might say -
was its coverage of the Western military and economic "rescue"
of Zaire. This was presented Eurocentrically, in a "good guys
to the rescue" fashion, rather than as an outside intervention
into African affairs, or a form of neo-colonialism, as Cuban
and Soviet escapades in Africa usually are presented. However,
the French military presence in Zaire and the rest of Africa
was put in perspective thanks to a fine article by David Lamb,
which the Times ran on Page One. This was one of the few
stories which lent balance to the Times coverage of Africa in
the East-West context.

The initial story about the Shaba difficulties men-
tioned toward the bottom that the French had been instrumental
a year earlier in routing the FNIC. Increasing French military
involvement in Zaire also was documented almost daily during
Shaba II. Most of this coverage was implicitly approving.
However, a few weeks after the first story, Lamb confronted
the growing French involvement directly in a front-page story
headed "France Plays Gendarme for the West in Africa."76 In
this piece Lamb detailed an alarmingly large French presence
in Africa: six bases, military advisers in 11 countries, 15-
18 vessels and 3,000 marines in the Indian Ocean, 200,000
French expatriates on the continent, "deep economic involvement"
in several countries. France, Lamb wrote, had intervened in
Africa four times in 13 months and was rumored to be support-—
ing UNITA in Angola. It trades with South Africa, and the
Mirage jet which allegedly strafed northern Angola from Zaire
just before Shaba IT is French-made. This was a nice bit of
research by Lamb, and good placement by Time editors. The
thrust of the story was that France is in Africa (in French
President Giscard d'Estaing's words, quoted by Lamb), to pro—
mote "economic and social development" and work "toward peace."
But the overwhelming numbers presented by Lamb implied more
than a quest for "peace",77 and left the unshakable impression
that the "economic development" sought by France was for France
itself, not Africa.

Except for Lamb, Times coverage of French military
intervention was generally pro-France. A typical attitude was
reflected in a Don Cook colum, in which Cook saw French moves
as "an act of power on the part of the West to counter the
Russian-Cuban challenge." France was "not seeking an exten-




24

sion of French interests", but was instead defending "legiti-
mate regimes."78

Of course, there are those who disagree with the
Cook perspective, and you can be sure the Los Angeles Times
reported what they had to say. You can also be sure that they
reported it only once or twice, against countless displays of
the Cook view, and that the infrequency of these viewpoints
was matched only by the obscurity of their placement in the
paper. For example, Nyerere got a little ink on Page Five,
June 9, to suggest that "Western nations are planning to domin-—
ate the continent under the pretext of defending it."79 He did
not get a full colum to elaborate, as did Coock. In a June 14
article, Karen deYoung reported that Cuban Premier Fidel Castro
had accused the U.S. of "trying to justify intervention" in
Zaire by taking advantage of the Shaba crisis to create a "neo-
colonialist interventionist pan—-African force." 80 By this,
Castro meant the "African peace force" installed by the West
in Shaba after France removed the bulk of its troops. The
"peace force" included soldiers from Gabon, Morocco, and Sene-
gal, all former French colonies. No one, in news story, edi-
torial or colum, thought to call these soldiers "stooges" of
France, nor were there any editorial cartoons showing White
Hunter Giscard d'Estaing walking his "dogs", Leopold Senghor
and Omar Bongo, through the African jungle.

Coverage of French military intervention was a
high point of Times coverage of Shaba II, thanks in large mea-
sure to Lamb. But the Times fell down badly during its cover—
age - or non-coverage — of Western economic intervention.

The economy of Zaire was mentioned in early articles,
but it took a back seat to the East-West and "massacre" appro—
aches. Usually there would be a sidebar, or a pParagraph lower
in the story describing Shaba as "mineral rich." Sometimes the
writer went further, as when Jon Thurber wrote in a sidebar
that Shaba supplies nine per cent of the world's copper, as
well as cobalt, zinc, silver, and gold, and "is of strategic
importance to the whole central African region."8l Foisie
later detailed the importance of cobalt for "space and nuclear
technology."82 The same article said flatly that France had
intervened because "without stability in the area, Western
nations fear that the whites will refuse to stay to operate
the mines."

This theme of whites and minerals kept popping up
in the news colums but was not taken any farther. It seems
to me an arrow pointing to the answer to the question, "why
is there always trouble in Shaba?" In fact, arrows like this
are laced all through Times coverage of Shaba II, but nobody



25

ever seems to follow them. We have already seen that the Times
news colums contain an enormous amount of important informa-
tion, but it is scattered and uncoordinated, and subordinated
to lesser, frivolous stuff like "black savage" stories. It is
as though Times editorial personnel collectively do not know
the difference between caviar and horsemeat, journalistically
speaking, and eat the horsemeat every time. This failure to
pursue the most important themes, even when those themes are
right in front of their noses and giving them the raspberry,
is to me the nost basic failure of Times reporting of Shaba
II. Nowhere did it show up more glaringly than in coverage
of Shaba's economy.

Examples of important points raised, then dropped:

- "Even after 18 years of independence, the Zaire govern-
ment remains dependent on foreign managerial assistance,
although there are some qualified Zairian mining engin-—
eers."83 why? Why are not Zairians able to manage the
copper mines? Are they too dumb to learn, being given,
as they are, to voodoo and savagery? Or is there
another explanation, and might that explanation shed
some light on Shaba II? Could Don Cook be wrong when
he says the French do not seek any gain for themselves
through their African escapades?

- "The vast majority of people (in Zaire) are impoverished"
...despite "enormous mineral wealth and agricultural
potential." Again, same article: "colonial investments
in railways, ports, roads...left the mass of the popula-
tion untouched."84 Is this really true? Wwhy? Could
they have been touched in a less obvious way? Could
the answer to some of Shaba's difficulties lie in the
production and distribution of its "enormous mineral
wealth?"

- "Most of those leaving Shaba were Belgian nationals
under contract to oversee black laborers." (emphasis
mine) .85

- "Most of the whites in black-ruled Africa...stay only
a few years." Europeans are a "privileged class" in
Africa. "Anger has been vented" on the "merchant class,
Asians and Lebanese", who took money out of Africa and
"gave nothing in return."86

- There is a "cash flow out of the country (Zaire)."87
- "Africa wants investment...that will provide jobs and

tralm_ng and opportunities for Africans, not expatri-
ates."88 Really? What about Zaire? What about those



26

200,000 Frenchmen "deeply involved" in African econo-—
mies?

- "Half the adult population of Africa cannot find work."
This creates a "social time bomb."89 Is there high
wnemployment in Shaba? Is it related to the high white
employment? We know there are unions in Shaba, though
the Times did not report it.20 Did the "social time
bonb" explode there? If not, will it?

There is more of this, lots more, hints about white
privilege and black poverty, about tensions in Shaba's rela-
tions of production. Most of it is buried in stories stress-
ing something else, and all of it is treated as though it had
nothing to do with the very story that was being covered, a
military adventure by someone, for some reason, in that part
of Zaire which contains most of its mineral wealth. The Times
acted like a man who believes his feet keep him alive, not
his heart. "Yes, I have a heart - hear it thumping? - but it
is not important; let's talk about my feet; that is where the
blood is pumped from."

Most coverage at this stage, then, for whatever
reasons, implied that the Western economic presence in Zaire
was a good thing, a stabilizing thing. The degree of interven-
tion, however, must have been alarming to even a casual obser—
ver. On June 7 the Associated Press reported from Paris that
"American and European experts on Africa" said Zaire needed
$100 million from the West to "prevent military and economic
collapse."91 A meeting of Western leaders was set for Brus—
sels. The International Monetary Fund (IMF) and World Bank
would be there, but not Africans, yet. By June 14 Zaire had
agreed to let foreigners run the central bank and Finance
Ministry. An IMF official with his own staff was to be prin-
cipal director of the Bank of Zaire.92

This sounds more like an undisguised return to old-
style colonialism than the more ubiquitous neo-colonialism:
the economy overtly in the hands of the IMF and the World Bank,
Western-backed troops propping up the regime and protecting
whites, who in turn have to be there because Africans are not
"capable" of running the show themselves.

Western reporters did not ask a lot of questions
about this arrangement, in part for reasons we have discussed,
but also because some of them thought the Western takeover
necessary. The reason: the corruption of Mobutu Sese Seko
and his cohorts. Western intervention may or may not be
good, they thought, but what can you do? Mobutu has wrecked
the joint. Disregarding the paternalism here, there is enough
truth in the charge to discourage a lethargic reporter from




27

investigating further. However, there is more to it than that.
let us examine what scholars have to say about Mobutu, Europe
(including the U.S.), and the development of Zaire's socio—
politico-economic system.

Several assumptions underlie the belief that West-
ern control of Zaire's economy is just what Zaire needs. One
is that the West has not already been involved in Zaire's
economy to any controlling extent. In fact, the West has had
not only its finger, but its whole hand in the Zairian pie,
before and after independence.

The U.S., for example, has provided Zaire with some
$400 million in aid since 1962, according to Kenneth Edelman.93
The one American killed during Shaba II was working for Morri-
son—-Knudsen, which is involved in building a power line to
bring electrical power from the lower Zaire River to the
Shaba region. "On completion, Inga II (the power project) will
have cost more than half a billion dollars, $250 million each
for the dam itself and the power line to Shaba."94

The U.S. has been involved in Zaire in other ways
as well. As we have seen, LeMarchand arqgues that the CIA
has helped prop up Mobutu for years. And there are other
foreign investors in Zaire: Japan, Belgium, England, France,
Germany. How, then, can these folks be thought of as "rescu-
ing" Zaire, when in fact they have been themselves involwved
in the Zaire economy for years?

One can argue that the problem does not stem from
their involvement in Zaire's economy, but from misuse of the
money they have invested. This is the "blame it on Mobutu"
approach, and it is fair enough, as far as it goes; there is
more than enough evidence that Zaire's government has misused
money. But is that all there is to the story? If the money
has been that badly misused, why have these countries who are
victims been supporting the man misusing the money for as long
as they have? Given that people usually act in their own
self-interests, could it be that the so-called misuse of these
investments is somehow in the interests of the loaners, or at
least not opposed to their interests? If so, might those
interests conflict with the interests of the bulk of the cit-
izenry? Might there be a dialectic between Mobutu and foreign
investors on the one hand and Zaire's citizens on the other?

And what about Zaire's citizens? We read a lot
about Mobutu, but not much about them. Perhaps a reporter
would get a better grasp on Shaba II if he tried to see just
how Zaire's economy works; if he tried to ascertain why the
mass of people live in poverty; why the potentially rich
agricultural sector remains undeveloped; whether any of Zaire's



28

riches get back to Zairians, and, if so, to which Zairians
and by which method.

There are many examples of misuse of money in Zaire. |
Michael G. Schatzberg analyzed this process at a local level f
in his study of beer distribution in Lisala.?5 He found, n
among other things, winking at the laws, nepotism, and such
a concentration of power at the top of the political struc-
ture that there is little but confusion and inefficiency at
the lower levels. There is other evidence of corruption, some
of it inconspicuous and hard to spot, some of it all too
visible. For example, "Mobutu's foreign chalets and luxuri-
ous tastes (which) contrast sharply with the widespread pov-
erty of his people."96 ‘

The sort of thing Schatzberg describes is not umique |
to beer, or to Lisala. Payoffs and pocketing of money have
become so endemic that Mobutu himself calls it the "mal Zair-
ois." But it is a serious mistake to end the analysis there;
to assume, as the West and the Los Angeles Times do, that this |
is the only way money is misused in Zaire. It is not.

There is another economic problem in Zaire, a big
one, ignored by the American press: it is the use of Western
investment money for projects which benefit the investing
countries and the Zairian ruling elite at the expense of the
peasants. Not only do these projects fail to help the bulk
of the population out of poverty, but by filling the coffers
of those in charge, thereby giving them more muscle, they
perpetuate the poverty of the rural and urban poor.

The Inga project is such an endeavor. Peter For-
bath writes that it is becoming a white elephant (no pun in-
tended), continued partly to enhance Mobutu's prestige as the
tamer of the mighty Congo River, partly to give control of
Shaba to the central government; Shaba cannot secede if
Mobutu can pull the plug on them. "With the Inga II project,
Mobutu can build up Shaba's copper production, yet keep it
safely under his thumb."97 But Inga II may do more harm
than good for the country as a whole. "So voraciously does
Inga eat Zaire's money that there is little left for the
other development projects...Development of Zaire's agricul-
tural potential...would be a lot cheaper and of more immedi-
ate benefit to the people of Zaire."9

This cannot be blamed merely on Mobutu's corruption.
It has also to do with the World Bank and the IMF, and the
uses of their money. The World Bank loans agricultural funds
only for "non-food crops that are centrally processed", not
for "basic food crops."9? The latter might lead to self-
sufficienty, and the bank wants to encourage an expanded




29

money economy and foreign exchange.

Similarily, World Bank and IMF funds go to infra—
structure: roads, dams, ports, projects like Inga ITI, that
will help the Western backers of these institutions get a
return on their investment. Class divisions and exploitation
are entrenched by the World Bank, because the agricultural
sector and urban and rural poor are molded into a structure
designed to serve those same foreign interests, while their
own poverty and dependence increase. So you cannot accuse
Mobutu of misusing foreign capital when he puts it into
copper production instead of agriculture; without the copper
there would be no foreign capital. Agricultural production
gets it in the neck either way; Western capital is not inter-
ested in developing such a non-accumulative sector. As for
Mobutu, he may be corrupt, and he may have squirrelled away
a lot of money that should be circulating at lower levels,
but when it comes to the economy as a whole, he is almost
pathetically powerless. If he wants to borrow money, he has
to accept the terms set down by the loaning agency; these
terms are not conducive to a prosperous and well-fed Zairian
citizenry.

All of this is because Zaire has an economy which
J. Ph. Peemans calls "peripheral."100 That is, it is geared
toward "the needs of a foreign industrial metropolis...The
country is not outside the world industrialization system:
it belongs to and participates in it, but in a way that does
not lead to an auto-centered process of industrialization."101
Guy Gran puts it this way: The role of Zaire is "to supply
copper, cobalt, other minerals and agricultural products to
the industrial countries in return primarily for consumer
goods and the multiple needs of the mining sector. The mod-
ern sector is thus not focused on or seeking to energize the
traditional sector. It is instead conditioned by its inter-
national links to use resources and distribute surpluses
through multiple exchanges so that value flows out of Zaire."
In addition, there are other groups in the "modern sector -
the civil service, the army, the polyglot economic elites -
competing for that quantum of wealth remaining in the society
and moving in certain ways to enlarge their piece of the
pie."102 = As Terri F. Gould puts it, "the social class
which administers this government owes its very existence to
underdevelopment. " 103

In other words, internal corruption and skimming off
the top by elites is leading to execrable living conditions
for the average Zairois; but so is the foreign orientation of
its economy. "Value flows out of Zaire" - when the West puts
a dollar in, it wants two dollars to flow back out, less




30

Mobutu's cut. The Times got the first of these concepts; it
missed the second.

Zaire's poor remain poor because the social, politi-
cal and economic structures of their country have been geared
toward producing raw materials for the West instead of solving
internal problems and because their rulers have colluded with
outside forces to create and continue this exploitation. As
Gran says:

The process of impoverishment and the policies

and institutions which guide them...make a system.
The Zairian farmer who cannot get enough reward

on his crop to pay for the medicine his sick child
needs 1s contributing a measure of value that ul-
timately helps to make possible the steak dinner
cooked on a copper bottom reverse ware pan by the
suburban American housewife...The international
economic institutions and the national government
of Zaire exist to improve human welfare, but both
do something else. They perpetuate poverty for
70-80% of the society and assist the multinationals
to transfer wealth to the industrial countries.l04

These are difficult concepts for a Western journalist
to grasp. He is used to the prevailing Western view that the
countries of the world are on separate rungs of a ladder. The
U.S. and the other industrialized countries are up toward the
top; the underdeveloped countries, so-called, can get there,
too, if they will just mimic the West. Andre Gunder Frank
calls this the "acculturation view," and describes it thusly,
"The West...diffuses knowledge skills, organization, values,
technology and capital to a poor nation, until over time, its
society, culture and personnel become variants of that which
made the Atlantic commmity economically successful."105

A more fitting perspective, however, sees the devel-
oped and underdeveloped worlds not as separate entities but
as parts of the same organism. In this view, there is a nega-
tive correlation between Africa's underdevelopment and Europe's
development. The title of a seminal book on this topic - How
Europe Underdeveloped Africa - tells the story.l06 A crucial
part of the theory is the hypothesis that much of the capital
which allowed Europe to industrialize came from the exploita-
tion of commodities in the rest of the world. One of those
commodities was slaves, who poured from Africa like blood
from a slit throat, to oil the machines in Europe.l07 It is
an old story - and a current one as well - and one of the char-
acters always in the narrative is Mobutu or someone like him,
an African collaborator playing ball with the outsiders, satis-
fied so long as his palm is greased.




Sl

This is a troubling perspective, if you are a Western
reporter trying to argue that the West is likely to "bail out"
Zaire by getting ever more deeply into its economy. You have
to rethink a lot of positions, like the helping hand hypothesis,
when someone like Frank comes along to point out that much of
the industrial world's capital, so generously being "loaned"
to Zaire, came in fact "from the consequently now underdevel-
oped countries"1l08 to Western banks and businesses. You can-—
not smile benignly on the Western investment plans when you
are told that "metropolitan investment in and control of pri-
mary sector production in underdeveloped countries...has not-
ably failed to develop the underdeveloped countries, but has
instead interposed a whole new series of obstacles to their
development."109 And Frank cannot just be written off as a
minority of one. His view, he says, "has by now surely been
sufficiently documented to be obvious_even when viewed from
the developed countries themselves."

And so it is in Zaire. The rich get richer, and the
poor get poorer. Not only are rural farmers reduced to miser-
able poverty, but even in an industrial area wage-earners are
kept in line.lll 1In Zaire, "what is occurring...is not the
development of human resources. It is the development of
industries designed to serve foreign markets, the profits from
which are used to buy consumer goods to maintain the new class
of Zairian bourgoisie."

We have come a long way from "the cavalry to the
rescue." From the perspective we have just outlined, economic
"rescue" of Zaire by the West - which has been the external
impetus for the internal exploitation of Zairois for centuries
- can hardly be viewed by reporters or anyone else as an unmit-
igated good. Prescribing Western money to cure Zaire's ills
is like prescribing a pillow over the face to save a suffocating
man.

Zaire's economy is an extremely complex subject with
many more factors than I am able to go into here. Peemans,
Gran, Gould and Frank elucidate admirably, and others have
done work in this area. I have tried to cover some major con-
cepts. A Western reporter steeped in the view presented here
should be able to raise a whole slew of questions about Shaba
IIwhichwere not raised in the Los Angeles Times. For example,
what is the relationship between Western money, Zaire's elite
(including Mobutu), and those who produce Zaire's wealth, the
workers? To what extent are the workers and peasants aware of
the nature of both their exploitation and their exploiters?
Could this awareness have been a factor in Shaba II? Given
the poverty in Shaba, and the white privilege, could there have
been local involvement in the uprising? There are unions in




32

Shaba, and, no matter how well the government has them control-
led, unions in Africa have historically been instrumental in
uprisings. Were they in this instance? Could there have been
a degree of spontaneity in Shaba when the conquering hordes

of "rebels" arrived, and might there be popular support for
them, not tribal support as the Western press suggests, but the
support of poor people of many ethnic backgrounds, who have
been robbed too much and for too long? Could there be similar
sentiments and similar bubbling fury in other parts of Zaire
(remember the story about Bunia which the Times failed to fol-
low up)?

I am not suggesting that the answer is yes to all
of these questions. I am merely raising them. This is what
the Western press, as its work appeared in the pages of the
Los Angeles Times, failed to do. You can forgive a reporter
for not being able to get the answer to an important question;
it is less easy to forgive if he never asked the question in
the first place.

Whether these inquiries would have been answered is
hard to say. Information about the dynamics of Shaba IT is
elusive; nothing I have seen in the press or journals really
explains what happened there in 1978. Fuller answers prob-
ably will be a while getting to us. However, by exploring
this country, and staking out some of it, we have been able to
go a long way past the "Cuban invasion", "savage massacre",
and "Western rescue" pulp serial presented in the Times.

Shaba II Revisited

This is how a revised news summary would look, and
I emphasize that much of the information to be presented here
comes from the Times own stories, but given different emphasis:

For several years after the Angolan Civil War ended,
fighting continued in parts of Angola. One of those involved
in trying to overthrow Angola's MPLA government was President
Mobutu Sese Seko of Zaire, who supported, overtly or covertly,
troops fighting the MPLA in southeast Angola, along the Zaire-
Angola border, and in the Angolan enclave of Cabinda, where
Angola's oil deposits lay.

In 1977, a group called the FNIC entered Zaire from
Angola, but were forced back across the border by Western
troops. Border fighting continued, including air raids into
Angola by French Mirage jets from Zaire.

In May of 1978, the FNIC entered Shaba again. No—
body is sure who they are, but they are believed to have had



33

their genesis in the Katanga gendarmerie of Moise Tshombe's
days 15 years ago, and been joined since then by others who
have fled Zaire for one reason or another. Their ethnic make-
up may be primarily Lunda, but it is possible that ethnicity
is not the glue which holds them together; regionalism or other
factors may be more important. The group's nexus is in an
industrial area, Shaba, where tribal consciousness begins to
wane as economic exploitation, which crosses tribal lines,
waxes. Nor is the FNIC ideologically-oriented, having fought
for both white colonialists and black nationalists during its
long history.

The FNIC was armed by the USSR and trained by Cuba
when they all were fighting with the MPLA several years ago.
But neither Cuba nor Angola is likely to have prodded this
move into Zaire;Angola, hecause it is still fighting a civil
war, Cuba because it is already overextended in Africa. In
fact, Cuban Premier Fidel Castro tried to stop the FNIC. But
the FNIC apparently calls its own shots. Angola, though it
opposed the FNLC move into Zaire, would nevertheless probably
be relieved to be rid of the FNLC, as it is a free—floating
army with no loyalty to anyone, and subject to no discipline
except its own.

The FNLC apparently entered Shaba with the support
of the local black population and continued to receive it.
European expatriates, numerous in Shaba, were taken hostage
and, after several days, 130 were killed. Nobody is sure who
killed whom, or why, but the murders seem to have occurred for
different reasons in different circumstances. Some of the
white dead may have been killed when used as shields by Mobutu's
retreating army; others may have been shot by the French mili-
tary. White sources reported the FNIC reverted to "natural
savagery" after drinking stolen liquor; but they offered no
specifics, and the "natural savagery" explanation was contra-
dicted by other reports of the FNLC acting with concern and
courage. Incidents were reported of solicitude toward Europe-
ans by members of both the FNIC and Mobutu's army, and the
Angolan govenment guaranteed the safety of any whites taken
into Angola by the FNIC. Although Mobutu claimed some 60
white hostages were taken into Angola by the FNLC and executed,
it is possible that at most six French paramilitary personnel
were taken. We do not know what happened to them, if indeed
they were seized, which may not have happended.

Several hundred Africans were killed; in what circum-
stances, nobody has bothered to investigate.

France sent troops to Shaba, including the French
Foreign Iegion, and other Western nations sent military
supplies. It was the 1lth African country to have a French




34

military presence, and represented increasing French involve-
ment, military and economic, in Africa. France says it intends
to defend the "Free World" against the spread of communism; it
is in Zaire, it said, to counter the "Soviet-Cuban challenge",
although neither of those countries was behind the FNLC. French
troops occupied Shaba for a while, then brought in soldiers from
several African countries, all former French colonies like
Gabon. The purpose of this "peace force" was to stabilize Shaba
and protect the whites who work there. The West also took for-—
mal control of the central economy of Zaire, through the IMF.
This was done, the West implied, because the Mobutu government,
which owes the West a lot of money, has proven itself incompe-
tent to administer the economy of Zaire without Western guid-
ance.

It is an open question whether this economic takeover
by the West is in the best interests of Zaire as a whole. The
West has been involved in the economy of Zaire for years, and
it has not done the average Zairian much good. This is because
Western aid goes to projects which enhance the economic for-
tunes of the West, and a small elite in Zaire led by Mobutu,
while sapping the rest of the people in Zaire. This combina-
tion - the flow of capital out of the country to the coffers
of the West, combined with the corruption of Zaire's ruling
elite - have severely hurt Zaire's economy and peasantry.

There is sample evidence for this. Therefore, this process -
the impoverishment of the many for the benefit of the few -
could be intensified by further Western encroachment in Zaire,
and could lead to more trouble in Shaba. Since the process
works throughout the country, there also could be trouble else-
where; there already have been disturbances reported in Bunia
and Bunduku this year.

Nobody is sure why there was trouble in Shaba this
time. But the economy of Zaire is in bad shape, as is its
social structure. Despite great mineral and agricultural
potential, the mass of Zairois are poverty-stricken. There is
great discontent with Mobutu's regime all over the country.
Much of this discontent is in Shaba, and may have had something
to do with the fighting; at the very least it explains the
local support given the FNIC. In addition, whites in Shaba
live lives of great privilege and relative luxury while the
bulk of the Africans are isolated in the cite. Resentment by
Africans at this neo-colonial setup might have contributed to
the trouble in Shaba; so might the overwhelming dependence on
European technical personnel, who keep Africans from assuming
managerial and other higher—echelon jobs.

In the United States, the Carter Administration told
the public that it saw Shaba II as a further attempt by the



35

USSR and Cuba to extend its influence in Africa, although the
Administration had information that Cuban Premier Fidel Castro
had tried to stop the FNIC from entering Zaire. French pre-
sence in Shaba and throughout Africa is seen by the Administra-
tion as defensive, not as "extension of French influence."
Carter said defending Zaire is in the "national security" in- -
terests of the U.S., and sent military supplies. He said he
wished he could do more, but felt hampered by the Clark Amend-
ment. Senator Clark said he feared Carter was using Shaba II
as an excuse to get the Clark Amendment repealed. Carter has
not done this yet. Carter, while advocating the propping up
of Mobutu's regime, neglected to discuss that regime in the
context of his world-wide human rights campaign.

Well, that summary is not your typical zippy news
story; you could not extract any "rape, killing spree" head-
lines from it. It is cautious, hedged: on the one hand this
on the other hand that; a lot of "mights" and "maybes." It
says flat out that a lot of things are not known, and admits
to much speculation.

Perhaps the very complexity of this news summary is
one reason why it did not appear this way. Cubans and massacre
stories are easier to deal with, livelier, more readable - even
if they are distortions and half-truths. Simple-minded report-
ing like this leads to misinformed, and, eventually, simple-
minded readers.

This is, in the final analysis, a paper not about
Zaire, but about press coverage of Zaire. So it should be
concluded with a section on what the press says about its
foreign coverage - it thinks about and discusses this matter -
and what this paper can contribute toward that discussion; what
lessons can be learned, what mistakes have been made, how it
can be done better next time.

First, however, a word about the Los Angeles Times
and David Lamb. The Times, to its credit, sent Lamb to Zaire
in August, three months after the first story appeared, to put
Shaba II in perspective. To a limited extent, he did.

For example, he got right to the heart of the racial
and economic resentment issue: "'This wasn't a neo-colonial
town', a Zairian mine executive said. 'It was a colonial
town. Nothing had changed. It was a town for whites, not
blacks. The old boys treated their Zairian assistants in the
mines like their houseboys.'"113

Lamb also wrote about the corruption of Mobutu and
the widespread poverty, which, he wrote, has transformed "this
land of plenty...into a nation of beggars, paupers, and




36

thieves."114 He uses figures for this story which indicate he
has done some research. And, he actually talks to Africans to
get some of his information; middle-class Africans, to be sure,
but Africans nonetheless, which is an improvement over the
French Defense Ministry.

Lamb also devoted an entire story to the rocket launch-
ing base in Kamina;ll5 wrote a piece on the economy which asked
why the mines, supposedly severely damaged, were able to re—
open so quickly ( a good question, the sort Western reporters
are not given to asking, and one which I would like to see
answered) ;116 and reported that the "Cuban invasion" informa-
tion came from UNITA.L117

All this was impressive as far as it went. But it
was marred by some weaknesses we have discussed before. In
the first place, it came too late to undo the damage already
done by weeks of misinformation which had appeared on the Times
pages in May and June. This is the fault of the Times desk,
not Lamb, for deciding to wait so long to clear things up.

A more serious problem was the acceptance by Lamb of
some of the Western mythology we have discussed. For example,
after graphically describing Mobutu's corruption, he went
on to imply that corruption is the only thing wrong with
the Zairian econamy. Then he drew in the "helping hand" scen-
ario, apparently accepting it fully: "'If (Mobutu) can keep
juggling things a little while longer and the West puts to-
gether its economic rescue operationr 1 think there is a
chance he can ride out another crisis,' a Belgian economist
said." 118 (emphasis mine). In the article about the Kamina
launching facility, he pooh-poched fears that the facility
might be used for military purposes, fears he saw as Soviet-
inspired. Lamb says "there is nothing to suggest that the
base is intended for anything other than what (is) claimed.
The CIA and the West German government have denied that cruise
missiles are in any way involved in the program." The "project
is purely commercial and has no military or nuclear implica-
tions."119

Although Lamb did not go far enough, he went a lot
farther in this series than a lot of his predecessors in Shaba.
After reading the general coverage during May and June, the
Africanist comes to be grateful for the clarification Lamb
provides, however flawed.

Why the Times Erred, and Free Advice on How to do Better

: We have seen that the Los Angeles Times distorted
events in Shaba this year; let us reiterate their mistakes and




37

extract patterns that might help us to understand coverage of
not only Shaba II, but other African coverage, and perhaps
newspaper reports from all over the Third World.

Some difficulties are mechanical. It is not our
intention to deal with those here. The press, in focusing on
mechanical problems has failed to go beyond them to deal with
a more serious problem: assumptions. Assunptions caused
Western reporters and editors to handle Shaba IT in a particu-
lar way, and even determined at what point the story - which,
as we have seen, is larger than Shaba II, began before Shaba
IT, and continues in both Angola and Zaire today - was to be
picked up, and dropped. One set of assumptions is based in
cultural Eurocentrism (Euro including the United States): an
unspoken (and perhaps unrealized) disdain for the abilities of
Africa and Africans. The other is based in political Eurocen-—
trism. These work together with other factors to cause certain
questions to be asked, others left unformed, certain emphases
to be taken.

Crisis coverage: The biggest gripe Africans have
about American coverage of Africa is that it occurs, in
Chinua Achebe's words, only "when there is bad news like a
military coup or a natural disaster."l20 Tt is worth quoting
Aaron Segal at length on this:

Candidly editors will explain why Africa is
usually not considered to be newsworthy. Since
independence, Africans killing Africans has
become a tired story of little interest unless
the scale is impressive (Nigeria), or other
powers are involved (Angola). Africans killing
whites is news, as witness the Congo stories

of the 1960s or the stories on Rhodesia or
Mozambigque. The occasional feature story on
the future of .African wildlife or the valiant
American missionary is also marketable, gen-
erally at the hometown level. Often these are
the stories that most infuriate Aficans travel-
ing or studying in the United States .12l

But editors are not the only ones to blame for this.
Bill Jordan (then writing as William A. Payne) quotes a cor-
respondent: "why the hell should anyone but a specialist be
interested in the Congo, when there is not a crisis there?"122
Reporters and editors, then, simply do not consider Africa news-—
worthy except under violent circumstances. They blame this
on their readers, but the trouble might lie within themselves.
As William Hatchen points out, readers are not interested in
Africa because their interest has remained unwhetted by news-
papers in their areas. And so the vicious circle spins.l23



38

The result is crisis coverage. Treating Shaba II as a crisis
hindered understanding of the story by depriving it of a con-
text. In the months preceding the FNIC's entry into Shaba, we
were not told about Zaire's incursions to Angola, the continu-
ing attempts to bring down Angola's government by Zaire and
others, Mobutu's corruption, Zaire's declining econamy and
growing impoverishment, the growing gap between rich and poor,
growing resentment of white privilege. All of a sudden, pouf!
There was a sudden and inexplicable "crisis" in Shaba. The
only slot the Western press could fit this in was Cuban expan-—
sionism; most of the stories about Africa in the Times for the
six months preceding Shaba II had worried about Cuba in Ethio-
pia, Cuba here, Cuba there. Since Cubans were 20,000 strong

in Angola, the press leapt at this explanation like a pack of
ravenous dogs, as soon as Mobutu threw it to them. Why did the
press end up in this bind? Because it ignored important and
revealing news out of Shaba and Zaire for months preceding
Shaba II. Why did it do that? Because such news was not "news-
worthy." Why was it not newsworthy? Because Africa and Afri-
cans are not important enough to write about unless they are
engaged in violence (Biafra, Angola, Shaba), buffoonery (Emper-
or Bokassa I), or both (Idi Amin). The effect on the reader

is easy enough to measure: he is misinformed. Because he has
no context to put this story in, he has to take the limited and
misleading one now served up by the snoozing press. As Liebling
points out, "big news, whether of a rewvolt in Algeria or a
Guatemalan purchase of commmist arms always comes as a colossal
surprise to the reader who has never been told that the Alger-
ians are angry, or that the Guatemalan government...first has
been refused permission to buy arms here."124 To remedy this
crisis-orientation, reporters in Africa must accustom them-
selves to watching the volcano spark and gurgle, instead of
waiting until it erupts. To do that, they are going to have to
admit to themselves that the volcano is worth keeping an eye on;
worthy of respect and attention, as it were. If they find that
it is not, they should go away from there.

Sources: If the American media think Africans are
not newsworthy except during crises, they have even less regard
for them as sources. There is a sliding scale of importance
for Western reporters seeking sources in Africa: any white;
African political leaders and elites; guerrilla leaders (as a
next-to-last resort); African peasants and workers (as a last
resort, and sometimes not even then). That American correspon-
dents neglect this source is really nothing short of a disgrace,
since they purport to be writing about Africa. If this is
Africa, where are the Africans? Underlying all this is the
nasty little secret that Western reporters do not like to talk
about, at least not in print: they do not like to mingle with
Africans.125 They end up in the good old boy network of old



39

colonial hands, dining at the Nairobi Hilton, drinking at the
bar of the New Stanley, living in the European quarters. If
you do not think this affects news coverage from Africa, I

have got a bridge I would like to sell you. Try to imagine how
many of the "reliable" and "impartial" sources you encounter

so often in stories from Africa were met by the reporter in
these places. Then think about just how "impartial" they are.
And try to imagine just why they are considered more "reliable"
than black Africans. I am not suggesting that correspondents
turn in their Land Rovers for a pirogue and paddle up the river
to live in a mud hut (although Richard Critchfield is ready

to suggest this, as will be discussed later); but they certainly
should make some attempt to widen their contact with the society
in which they live.

The Ignoble Savage: This syndrome is another atti-
tudinal one, and is related to the previous point. As we have
seen, Foisie, Heintzerling and others like to explain African
events in terms of native savagery, or, more frequently, tri-
balism. It is hard to believe that anyone who has lived in,
or studied, Africa can believe that "voodoo" nonsense, or
blame complex matters on tribalism, when tribalism is merely
one ingredient in a well-stocked Mulligan stew, an ingredient
whose flavor is weaker or stronger depending on the other
ingredients, the stewpot, and the fire, and which may be lack-
ing altogether in some stews. Foisie and Heintzerling are
based in Johannesburg, so it seems reasonable to conclude that
South African whites are shaping their perspectives; Tom Lam-
bert, Foisie's predecessor in Johannesburg, wrote releases
about the Angolan Civil War that looked as though they were hot
off a printing press in John Vorster's office.126  (Perhaps
Johannesburg correspondents should get psychological hardship
pay.) There are offenders in other places than Johannesburg,
however, and it seems to me a matter of professional responsi-
bility to try to resist having your perceptions molded by
people who have a stake in the stories you are covering, no
matter who those people are, or what their persuasion.

Almost racism: Racism is a strong word, and an
incendiary one. Yet the heavy emphasis by the Times on how
many Europeans were killed in Shaba, the "reign of terror" and
"massacre" headlines, the emphasis on primitive savagery, com
bined with the tardy, then superficial and dehumanized coverage
given the African dead and wounded, are almost racism. The
underlying and unstated assumption is that a dead or wounded
white is more valuable than a dead or wounded black.

Someday They Will be Ready (Maybe), But not Yet: We
have already seen that white dead are more important than black
dead; that white sources are more reliable than black sources;
that Africans are innately savages whc can neither hold their




40

liquor nor excape from tribalism; and that Africa is important
only when there is a crisis there. We must add that Africans
cannot handle independence. This is another underlying assump-
tion, seldom voiced but clearly present, of Times coverage of
Shaba II. It is a latter-day expression of the paternalism
carried in their soutanes by European missionaries to Africa
so long ago. It shows up most clearly in coverage of Mobutu,
but appears in other stories as well.

For example, if reporters do not accept this as a
working assumption, then how to explain the fact that nobody
thought to question the need for European managerial and tech-
nical personnel in Shaba, 18 years after independence. The
press is always talking about how few college graduates Zaire
had at 1'_1'1depe.ndence,l2 but they have been using that excuse
so long they have forgotten to notice calendar pages flying
away; independence was a long time ago, and if Africans have
not been trained for these jobs by this time, there is another
reason, or reasons. It just might be that Europe does not
want Africans who can run their own show; where would that
leave Europe? The fact that the huge number of European tech-
nical personnel in Shaba never was questioned, indicates that
the Western press found nothing unusual about it. Why? Because
Africans are incompetent; Europeans have to be brought in. As
for Mobutu, his evident corruption was taken as the only, or
principal cause of Zaire's economic woes; the only solution is
rescue by the West, whose European expertise is as reassuring
and competent as Africa's is alarming and incompetent. Thus
the equation is complete. Nobody thought to question whether
Western aid was going to help; it was taken for granted - it
is, after all, western (meaning European) aid. How could there
be anything wrong with that? Nor did it occur to the press
that Zaire might nourish in its population of 25 million a
leader of leaders more competent and less corrupt than Mobutu
Sese Seko and his cronies; we have seen Mobutu and when you
have seen one African political leader, you have seen them all. \

All of the above points seem to me to betray an under-
lying disdain for Africa and Africans; to devalue them in one \
way or another. These attitudes are very real in news stories
from Africa, and were manifest in the Shaba IT coverage. Some-
times they jumped right out at you, sometimes they peeped from
between the lines, but their presence is indisputable. It is
time for American correspondents in Africa to examine their
copy, and their consciences, and deal with their own prejudices.
Not only is this crucial to getting a more accurate story to
readers in the United States, but it might help American cor-
respondents to understand the very real basis of distortions
which African "think_they see" (in Don Cook's arrogant and
patronizing phrase)l28 in Western coverage of Africa.



41

Why the Times Erred (Continued); and More Free Advice

Another set of biases underlies Western news cover—
age of Africa, as exemplified by the Shaba II story in the
Los Angeles Times; these are political biases. "The news com-
ing out of Africa is often, if not always related to the already
biased and prejudiced mind that keeps asking such questions as
'Is this pro-East or pro-West?' Very few, if any, of the
world's press ask such logical, and, in our view,simple ques-
tions as: 'Is this pro-African?'"129

Russell Warren Howe and all too many other American
correspondents interpret remarks like these by the late Tom
Mboya and those who think like him to mean that Africans want
nothing but good news printed. It is just the opposite: they
want something other than bad news to appear. But Howe and
others miss the point: "Our basic task is not to promote
African interests...promoting African interests is not our
role or duty. Our task is to interpret." He adds that "I do
not think there is cause for serious complaint about American
coverage of Africa in general."130 Howe covered Africa for the
Washington Post and Baltimore Sun, and it is appalling that a
man entrusted with such a job should have such little intel-
lectual depth. He blames intransigent African foliticians
for the poor quality of American news coverage,Shnd seems to
believe that he and his colleagues "interpret" events with
some sort of computer-like objectivity, rather than as repre-
sentatives of a particular culture, who have imbibed the poli-
tical myths of that culture. Coverage of Shaba II, though it
did not involve Howe, belies this perspective. Political
bias there took several forms.

The Good Guys and the Bad Guys: This is the assump-—
tion that "pro-West" governments act only in self-defense.
Thus, Shaba II is news because it involves an "invasion" of a
"pro-West" country by forces from a "Marxist" country. The
Zairian actions against Cabinda and Angola which preceded
Shaba II and the continued attempts by the West (including
South Africa as a "Western" country) are not news. How could
they be when the West never acts aggressively toward another
country? When Cuba inevitably beefs up its forces in Angola
to counter the attempts at overthrow, then it will become
news, no doubt, but the news will be that "Cuba is trying to
extend its influence in Africa still further; the U.S. views
it with concern."

Guns, We Will Write About; Butter, No: The Western
press feels the only intervention in Africa worth mentioning
is military intervention. Thus Cuba, Russia and even France
are noticed when they send troops, as they should be. But
economic intervention - more pervasive, more enduring, more



42

insidious, more harmful to Africans, and less complimentary to
the West - is not considered newsworthy. Calling attention to
it might make the West look bad (see above, The Helping Hand) ;
but it also might help to explain military adventures, which
are rooted in, and inseparable from, the economic exploitation
which precedes them. One reason this is not explored is be-
cause the sources the Western press use are not eager to call
their attention to it, working, as they do, for U.S., French,
or Belgian governmental or economic interests.

The effect of all this is that the news and editorial
colums of the Times are used to promote U.S. interests and
points of view. Some people think this is a plot - that edi-
tors and government officials sit down and work it all out.

It does not work this way, although there have been attempts

by the government to use the media in the U.S. Marchetti

and Marks in their book on the CIAl32 describe chillingly how
this works. The used, however, usually are not reporters in
the field, who have grown wary; they are editors or columists,
like Don Cook or Joseph Kraft. These people, and editorialists,
are not in the business of reporting news in the first place.
They interpret, as Howe would put it, but they do so with so
little information about the events they are interpreting that
their colums often are echoes of their sources, who often are
close to the government. In fact editorialists and columists
are some of the most useless people in the profession; quali-
fications for writing an editorial, for example, are not wis-—
dom, but ownership of a newspaper, or employment (and control)
by a newspaper owner. God knows how columists are made, but
an advanced thinking apparatus is not one of the qualifications.
Liebling summed editorialists and columists nicely when he
described the "three kinds of writers of news in our genera—
tion":

1. The reporter, who writes what he sees.
2. The interpretive reporter, who writes what
he sees and what he construesto be its meaning.
3. The expert, who writes what he construes to be
the meaning of what he has not seen.133

Kraft, Cook and the Times editorialist who called
Cubans "Russian stooges" are "experts." As amusing as Lieb-—
ling's description is, the humor begins to wane when you con-
sider how these people are being used and how widely circulated
their "expertise" is.

Reporters, on the other hand, because they are wary,
are not used overtly that way. If there is any "plot" to
affect their coverage, it is the same plot any country has:
to educate their children in a particular perspective, then
put them as adults in positions where they will perpetuate the




43

country's traditional views, its mythology. These are the
people reporting from Africa; grown up now, but molded. (They
can break the mold, of course, but if they do they are not
likely to find jobs with the major U.S. media). Often, they
do not realize they are trapped in a particular world view;
they call themselves "objective", and deny bias. Self-know-
ledge is a difficult thing; when Richard Nixon said, "I am
not a crook," he believed it. But bias is part of the human
condition; it is a human failing, and one which journalists
have a special occupational obligation to acknowledge and try
to rise above, as much as possible.

What To Do About It

There are several ways to begin working out of what
I hope I have shown is a serious problem of Western press cov-
erage of Africa. Some have been discussed in the "free advice"
sections, others are new concepts.

Smart writers: Robin Hallett quotes Keith Middlemass
as saying that "the contemporary historian has two advantages
over the zoumalist; time to watch processes and analytical
skill."132 1t is stingy of Middlemass to deny these advantages
to journalists, especially analytical skill. Perhaps he feels
journalists have denied themselves. If so, then perhaps it is
time for them to develop analytical skills; there is no reason
they cannot. Reporters can develop these skills either before
going to Africa, or after arriving there, or (preferably) both.
Much of this is out of the reporter's hands, and in the hands
of newspaper personnel departments. For some reason, special-
ists are shied away from, and generalists are used. Most
people who worry about reporting from Africa, however, believe
specialists are necessary. Hatchen, for example, writes, "bet-
ter-trained reporters, well versed in African history, poli-
tics, languages, and problems (would be a) beginning for impro-—
ving coverage of Africa in American news media."l35 Newspapers
say they want versatility in their reporters, but there is no
reason an Africanist (or Latin Americanist) cannot be versa-—
tile and a specialist both. Journalists could be trained in
African studies, or Africanists could be given an introduction
to journalism principles. Special programs could be established
or existing programs like the M.A. in African Studies at UCIA,
could be used. I personally know of two professional reporters
in the UCIA African Studies program, and met a Latin Americanist
with strong journalist credentials when I was at Cal State
University, Fresno; surely there are others with expertise in
both disciplines, or with expertise in one and a willingness
to learn the other, who could be used by the American media
in Africa, Latin America, and elsewhere, to improve news cov—
erage.



44

Even if non-Africanists are sent to report in Africa,
there is no reason they cannot learn more than they apparently
do, by going to the libraries and studying Africa on their own.
Libraries contain much that has been written by people who know
what they are talking about, and who have researched various
African problems extensively; to ignore these sources as back-
ground, and instead turn only to the more biased old colonial
hands and Embassy officials, is to do a poor job of covering
Africa.

Some reporters begin to get the hand of what is going
on after they have been in their assignment for a year or two;
Lamb in Nairobi is an example. Just when they are beginning
to master it, however, they are transferred. In the case of
the New York Times, Aaron Segal writes, this is because the
paper "is concerned that its writers may become too emotionally
involved with one area of the world and like to keep their
tours to a year maximum."136 I have seen this kind of thinking
at the local level, shuffling reporters around among courts,
city, county, police, and it is probably why Los Angeles Times
correspondents do not last more than a year or two in Africa.
(Stanley Meisler, who was with the Los Angeles Times in Nairobi
for 11 years, is an exception; perhaps his longevity there had
something to do with the quality of his writing, which is
universally acclaimed to be very high indeed. Segal, however,
says that "journalists who show a preference for staying in
Africa are often regarded as partly demented and their careers
hindered.")137 French journalists, on the other hand, "are
encouraged to stay put and become experts."138

There is no question that a reporter who stays in an
area for a long time is going to learn more about the area than
if he is on a short-term assignment. What Bill Jordan calls
"the present prejudice against long-term area specialization"139
has been a major contributor to the press problems outlined in
this paper: crisis coverage, lack of context, and all the rest.
Jordan lauds the New York Times, "which had seasoned reporters
stationed in Vietnam...and which invested a great deal of time,
money and talent in getting ready for the developing story long
before it was on page one."l40 Had this been done in Africa,
perhaps Shaba IT would not have caught the Western press so
flatfooted.

Expanding Horizons: It also would improve news cov-—
erage if Western reporters learned to see things in terms of
processes and long-range events. This is the antithesis of ‘
crisis coverage. It may very well be that nobody is interested
in the Congo unless someone is getting shot there, or Managua
unless there is a coup or earthquake; but the fact remains that !
every crisis occurs in larger contexts: larger geographical




45

contexts and larger time contexts. We have already seen that
viewing Shaba IT in a wider time and space frame adds to under—
standing the events which occurred there in May. Richard Critch-
field is prepared to go one further. He writes, in an important
article, that the Western media are "missing the story of the
century:" the three billion peasants, three-quarters of the
world's population, who live in the world's villages.l4l

We seem to be wandering away from Shaba, but we really
are not, because it includes the peasants Critchfield is writ-
ing about. It is worth dwelling on Critchfield's perspective,
so alien is it to traditional news coverage of Africa, or of
the industrial countries for that matter. Critchfield empha-
sizes not the leaders, but the led, not events, but processes.

"If the world's poor are not rioting, revolting, or
dying of famine," he writes, "they are customarily kept out of
sight and out of mind." When they get into trouble, for what-
ever reasons, and hit the headlines, "we are likely to possess
little real knowledge of why they starve or rebel, and we are
usually diverted by some new sensational happeni 2 before we
can find out the reasons for their predicament."l42 But, he
writes, "there should be no doubt that these people are worth
our attention: all the major contemporary revolutions — in
Mexico, Russia, China, Indochina, Egypt, Algeria, Cuba, Angola —
have involved peasant societies."l4

Critchfield suggests that reporters live in, and
study, rural villages, for four to six months at a time, as
anthropologists/journalists; he has been doing this for a dec-
ade. His contention is that "in any foreign country there is
a reality out there beyond the politicians and generals, the
foreign ministry briefings, cabinet minister interviews, and
the tight little world of the national press."144

Is this journalistic heresy? Is Critchfield a crack-
pot? A naive romantic? I think he is a realist, who has put
forth one of the most responsible ideas for foreign coverage
I have seen. Yet even he knows how it is likely to be received:
"I realize all this sounds totally unrealistic, and goes
against almost every trend in foreign reporting today — which
is precisely why it should be done." He goes on to explain
how it can be accomplished.l45

I have drawn in Critchfield's argument not only be-
cause it has merit, but also to show that Western news cover-
age of Africa and the rest of the ThirdWorldneed not be mori-
bund. The mistakes of Shaba II do not have to be repeated
till the end of time. There are people with new ideas; what
is needed, as a beginning, is for reporters and editors to let




46

some new thoughts and perspective seep into their frazzled
minds, and, perhaps, act on them one day.

Looking in the Mirror: The corollary to admitting
new thoughts is airing out the old ones; acknowledging that
you have prejudices and biases, cultural and political. If
one theme has emerged in this paper it is that reporters and
deskmen do have prejudices, and those prejudices are affecting
- negatively - the way they do their jobs. As a consequence,
readers are being misinformed, Africa is being badly serwved,
and the newspaper and reporter are not fulfilling their stated
functions. If reporters and editors did learn to understand
their own prejudices, they might be alittle less eager to buy
the first box of "truth" being sold, merely because the guy
selling it happens to speak their language, has the same color
skin, or is on the right side politically. They would learn
to see that, in the complexity of events, everyone pushing his
portion of truth must be given equal weight, and the whole
sifted as carefully as possible, not perfunctorily. As Georgie
Anne Geyer writes, "the only 'truth' that the best people who
really work honestly in the areas of information ever learn
is the absolute relativity of all interpretations and percep-
tions of it. In today's world, it is not the truth that sets
you free, but a deep sense of the relativity of it."146 That
"deep sense", which can emerge only through self-examination,
is an important part of the "sifting process." The story that
emerges after the sifting might not be perfect; but it is likely
to avoid many of the traps the Los Angeles Times plunged into
during its attempts to cover Shaba II.

Footnotes

1L5 Times Wire Services (TWS). "Rebels Invade Zaire; Cuban
Force Reported," Los Angeles Times, May 15, 1978, Part I,
Pl A

2% Foisie, Jack, "Remaining Rebel Resistance Cleared From
Town of Kolwezi," Los Angeles Times, May 22, 1978, Part I,
ek s

3. Editorial, "The Games Cubans Play," Los Angeles Times,
May 17,1978, Part Idi,psuds

4. Kraft, Joseph, "Getting Rough With Castro," Los Angeles
Times, May 23, 1978, Part II, p. 9.

5 Kempster, Norman, "77 Americans Leave Zaire Combat Zone,"
Los Angeles Times, May 18, 1978, Part I, p. 1.




| TR

10.

1l

1235

1535

14.

1LY

16.

18

18.

i)

20.

47

Averill, John, H., Interview with Robert Byrd, Los Angeles
Times, May 31, 1978, Part I, p. 1

deYoung, Karen, "Cuban President Denies Charges of Invol-
vement in Zaire," Los Angeles Times, June 14, 1978, Part
Lo POl

Bender, Gerald J., "Angola, the Cubans, and American
Anxieties," Foreign Policy 31 (Summer 1978).

Ihidisnt pe 155

Young, Crawford, "Zaire: The Unending Crisis," Foreign
Affairs 57, 1 (Fall 1978), p. 182.

deYoung, "Cuban President," p. 9.
Young, "Zaire," p. 182.

Dominguez, Jorge, I., "Cuban Foreign Policy," Foreign
Affairs 57, 1 (Fall 1978), pp. 99-100.

See especially Oswald Johnston, "Carter Modifies Criti-
cism of Cuban Role in Zaire," Los Angeles Times, June 15,
1978, Part I, p. 1; and deYoung, "Cuban President," p. 9.

See, for example, Bill Mauldin cartoon, Los Angeles Times,
May 27, 1978, Part II, p. 4.

Dominguez, "Cuban Foreign Policy," p. 101.
Ibid., p. 87.

TWS. "Battles Raging Over Two Key Towns in Zaire," Los
Angeles Times, May 16, 1978, Part I, p. l.

Kempster, Norman, "U.S. Says Cubans Trained Rebels, Begins
Aid Airlift," Los Angeles Times, May 20, 1978, Part I,
Pl

TWS. "Tanzanian President Defends Soviet and Cuban Roles
in Africa," Los Angeles Times, June 9, Part I, p. 5;
Associated Press (AP). "U.N. Ambassador Andrew Young
Interviewed on African Issues," Los Angeles Times, June
9, Part I, p. 5 (notice the Times policy of lumping dis-
sident positions together on the same page, the same day,
and neatly disposing of them that way); TWS. "France
and Belgium to Help Train 15,000 Zairian Soldiers," Los
Angeles Times, June 11, 1978, Part I, p. 5 (Neto was
buried in this story).




215

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

315

32.
338

34.

48

AP. "U.S. Senate Committee to Query CIA Over Cuban In-
volvement in Zaire," Los Angeles Times, May 27, 1978,
Part! I, pli6s

AP. '"Senators Briefed by CIA Chief, Disagree on Cuba's
Zaire Role," Los Angeles Times, June 10, 1978, Part I,

p. 14. McGovern was not featured in this story; CIA
Director Turner was. Other dissident (from the Carter
Administration) views also were buried. For example,
Angolan Foreign Minister Paulo Texeira Jorge got some
lines on page 7, June 7; and Rep. Parren Mitchell and the
Congressional Black Caucus were put on page 7 the same day.
No page one for them; just an ignominious lumping together
in the back somewhere.

"Senator Clark Discouraged Over U.S. Position in Angola,"
Los Angeles Times, May 24, 1978, Part I, p. 4.

TWS. "Carter's Cuba Charge Backed in Congress," Los Ange-
les Times, June 3, 1978, Part I, p. 1 (no page nine for
these gquys) .

Johnston, "Carter Modifies," p. 1.

deYoung, "Cuban President," p. 9.

Lamb, David, "Intelligence About Cuba's Role in Zaire
Wasn't," Los Angeles Times, August 27, 1978, Opinion
Section, p. 5.

Bender, "Angola, the Cubans," p. 16.

IeMarchand, Rene, "The CIA in Africa: How Central? How
Intelligent?," Journal of Modern African Studies 14, 3,
1976, pp. 418-19.

Himmelstrand, Ulf, "The Problem of Cultural Translation
in the Reporting of African Social Realities," in Stokke

Olav, ed., Reporting Africa. Uppsala: Scandinavian
Institute of African Studies, 1971, p. 120.

Johnson, Maureen, "Rhodesia Blacks Unexcited by Integra-
tion," Los Angeles Times, Octaber 12, 1978, Part I, p. 22.

Himmelstrand, "The Problem," p. 120.
TWS. "Rebels Invade Zaire," p. 1.

0O'Brien, Connor Cruise. To Katanga and Back. New York:
Simon and Schuster, 1962, p. 201.




352

36.

3.
38.
395
40.
41.

42.

43.
44.
45.

46.

47.

48.

49.

50.

51.

SV

49

Bender, "Angola, the Cubans," p. 15.

Shuster, Mike and Witney Schneidman, "Zaire Battlefront:
West Stakes Fresh Claims in Africa," Southern Africa XI,
6 (August 1978), p. 6.

Woyieley s joks T

Thid, Pal5e

Young, "Zaire: The Unending," p. 179.

Thilds T DSIIg

Bender, "Angola, the Cubans," pp. 15-16.

For a thorough history of the Cabinda enclave see Phyllis
M. Martin, "The Cabinda Connection, An Historical Perspec-
tive," African Affairs 76, pp. 45-49.

Shuster and Schneidman, "Zaire Battlefront," p. 5.
Young, "Zaire: The Unending," p. 179.

Bender, "Angola, the Cubans," p. 14.

For a trenchant analysis of the misuse of the English
language for political ends, see George Orwell's classic
essay, "Politics and the English Language," A Collection

of Essays by George Orwell, New York: Harcourt, Brace,
Jovanovich, 1946, pp. 156-71.

For an example of how editorial "instincts" influence
the news, see Roger Morris, "Henry Kissinger and the
Media: A Separate Peace," in Michael Emery and Ted Cur-
tis Smythe, eds., Readings in Mass Communications.
Dubuque: William C. Brown, pp. 164-66.

R.M., "Africa's Vengeance," New Republic 178, 25, June
24, 1978, pp. 6-8.

UPI. "Foreigners Held Captive by Rebel Forces in Zaire,"
Los Angeles Times, May 16, 1978, Part I, p. 2.

UPI. "Zaire Drops Paratroopers Against Rebel Forces in
Kolwezi," Los Angeles Times, May 17, 1978, Part I, p. 12.

TWS. "Successes Claimed for Both Sides in Invasion of
Zaire," Los Angeles Times, May 18, 1978, Part I, p. 7.

Ibid.



54.

57

58.

59.

60.

61

62.

63.

64.

65.

66.

67.

68.

69.

TWS. "Rebels Went on Rape, Killing Spree," Los Angeles
Times, May 21, 1978, Part I, p. 1.

Foisie, Jack, "Lack of Discipline Cited for Failures of

Zaire's Army," Los Angeles Times, May 31, 1978, Part T,

Pe bl

Ibid.

Foisie, Jack, "Multinational Military Unit Urged to Help
Protect Zaire," Los Angeles Times, May 24, 1978, Part I,
jorsh AL

Choma, John, R, Letter-to-the-editor, Africa 85 (Septem—
ber, 1978), p. 10.

Foisie, Jack, "Foreigners Freed As Zaire Rebels Retreat,"
Los Angeles Times, May 21, 1978, Part I, p. 1.

Foisie, "Multinational Military," p. 1.

UPI. “"Europeans and American Refugees Recall Killing
and Fighting in Zaire," Los Angeles Times, May 21, 1978,
Part il = p sl

Foisie, Jack, "Irony Now, But Then It Was Sheer Terror,"
Los Angeles Times, May 23, 1978, Part I, p. 1.

Foisie, "Foreigners Freed," p. 1.

Foisie, Jack, "Remaining Rebel Resistance Cleared From
Town of Kolwezi," Los Angeles Times, May 22, Part I, p. 1.

Himmelstrand, "The Problem," p. 118.
Shuster and Schneidman, "Zaire Battlefront," p. 6.
Foisie, "Foreginers Freed," p. 1.

TWS. "Belgian Paratroopers Pull Out of Kolwezi," Los
Angeles Times, May 23, Part I, p. 5.

TWS. "French Troops Try to Intercept Zaire Rebels to
Free Hostages," Los Angeles Times, May 25, 1978, Part I,
Pail0s

TWS. "Zaire President Commutes Death Sentence Imposed
on General," Los Angeles Times, June 2, 1978, Part I,
p.- 12

Cuddy, Robert, "Los Angeles Times Coverage of the Angolan



i
725
73.
74.
75.

76.

77.

78.

19%
80.

81.

82.
83.

84.

85.

86.

87.

88.

51

Civil War." Filed as monograph in the African Studies
Reading Room, Bunche Hall, University of California at
Ios Angeles.

TWS. "Zaire President Commutes," p. 12.

Ibid.

TWS. "Successes Claimed for Both," p. 7.

O'Brien, To Katanga, p. 73.

Bender, "Angola, the Cubans," p. 14.

Lamb, David, "France Plays Gendarme for the West in
Africa," Los Angeles Times, June 6, 1978, Part I, p. 1.

To France, "peace" has always meant "control". To see
how this worked in the early years of this century,
consult Jean Suret-Canale, French Colonialism in Trop-
ical Africa (New York, 1971).

Cook, Don, "French Involvement in Africa," Los Angeles
Times, May 28, 1978, Part VI, p. 2.

TWS. "Tanzanian President Defends," p. 5.
deYoung, "Cuban President," p. 9.

Thurber, Jon, "Invaders Mostly Exiled Tribesmen," Los
Angeles Times, May 16, 1978, Part I, p. 10.

Foisie, "Multinational Military," p. 1.

Ibid.

Heintzerling, Larry, "Unrest in Zaire Reflects Turmoil
of Post-Colanial Africa," Los Angeles Times, May 18,
1978, Part I, p. 1.

Foisie, "Remaining Rebel Resistance," p. 1.

Lanb, David, "Despite Kolwezi, Whites Have Little to
Fear," Los Angeles Times, June 4, 1978, Part V, p. 2.

Foisie, Jack, "Zaire's General Mobutu is the Sort of
Ally the U.S. would like to do Without," Los Angeles
Times, June 4, 1978, Part V, p. 2.

Lamb, David, "Rule for Doing Business in Africa - There
is None, " Los Angeles Times, June 5, 1978, Part I, p. 1.



89.

90.

91

92~

93.

94.

95.

96.
97.
98.
99.

100.

101.

102.

52

Lamb, David, "View of the Jobless African," Los Angeles
Times, June 20, 1978, Part I, p. 1. This article quotes
representatives of the International Labor Organization
- rare for a Times article. It also discloses that there
is 40 per cent unemployment in Nairobi; Lamb, who is
forever parading Kenya as an "African success story"
and"the showplace of capitalism," apparently does not
see any discrepancy between these descriptions and an
outrageously high unemployment rate.

For the early history of unions in Zaire, see Ioan
Davies, African Trade Unions, Baltimore: Penguin Afri-
can Library, 1966.

AP. "U.S. and European Experts Estimate $100 million
to Save Zaire," Los Angeles Times, June 7, 1978, Part
LR 68

AP. "Zaire and Its International Creditors Agree to
Econamic Aid Plan," Los Angeles Times, June 14, 1978,
Part i, Apuios

Adelman, Kenneth, "Old Foes and New Friends," Africa
Report (January-February 1978), p. 9.

Forbath, Peter, "A Month on the Congo River," Harper's
252,91 5161 iipAiE5 0

Schatzberg, Michael, G. The Political Economy of Beer:
Same Reflections on Policy in Zaire. Paper presented
to the 19th meeting of the African Studies Association,
1976.

Adelman, "Old Foes," p. 7.

Forbath, "A Month," p. 52.

Thid P02

Collins, Joseph and Frances Moore Lappe, "World Bank:
Does it Bind the Poor to Poverty?," Los Angeles Times,
September 24, 1978, Part IX, p. 3.

Peemans, J. Ph., "The Social and Economic Development
of Zaire Since Independence: An Historical Outline,"
African Affairs 295, 74 (April 1975), p. 149.

Ibid.

Gran, Guy. Policy Making and Historic Process: Zaire's
Permanent Development Crisis. Paper presented to the



103.

104.

105.

106.

107.

108.
109.
110.
IS
112.

2138

114.

115

162

17

118.

11975

53

19th annual meeting of the African Studies Association,
1976, p. 9.

Gould, Terri, F. A New Class of Professional Zairian
Women: Historical, Theoretical and Methodological Bases
for Research in Progress. Paper presented to the 18th

annual meeting of the African Studies Association, 1975,
P- 5.

Gran, Policy Making, p. 24.

Frank, Andre Gunder, "Sociology of Development and Under—
development of Sociology," Journal unknown, p. 21.

Rodney, Walter. How Europe Underdeveloped Africa. Lon-
don and Dar es Salaam: Bogle-L'Ouverture and Tanzania
Publishing House, 1972.

Williams, Eric. Capitalism and Slavery. New York:
Capricorn, 1966.

Frank, "Sociology," p. 72.

Ibid., p. 49.

Ibid.

Gould, A New Class, p. 5.

ThidJytps48s

Lamb, David, "Whites Fearful in Zaire Massacre Town,"
Los Angeles Times, August 14, 1978, Part I, p. 5. The
Times had touched on this earlier, but not so directly.
Lanb, David, "Zaire's Patriotic Slogan Belied by Greed,
Corruption, Misused Wealth and Poverty," Los Angeles
Times , August 20, 1978, Part I, p. 18.

Lamb, David, "Africans Wary of Rockets in Zaire," Los
Angeles Times, August 21, 1978, Part I, p. 1.

Lamb, David, "Zaire Mine Reopening Baffles Experts," Los
Angeles Times, August 21, 1978, Part III, p. 10. This
was in the business section, lost to the general reader.
Lamb, "Intelligence About Cuba's Role," p. 5.

Lamb, " Zaire's Patriotic Slogans," p. 18.

Lanb, "Africans Wary," p. 1.



120.

121.

122.

123.

124.

125.

126.

127

128.

129.
130.
131.

132.

133.

54

Chinua Achebe, Convocation Address given at the Univer-
sity of Prince Edward Island, May 9, 1976.

Segal, Aaron, "Africa and the United States Media,"
Issue VI, 2/3 (Summer/Fall 1976), p. 50.

Payne, William A, "American Press Coverage of Africa,”
Africa Report 11, 1 (January 1976), p. 46.

Hatchen, William A. Muffled Drums. Ames: Iowa State
University Press, 1971, p. 93.

Liebling, A.J. The Press. New York: Ballantine, 1961,
pp. 189-190.

For an interesting, though ethnocentric look at Ameri-
can socialization patterns in Africa, see David Lamb,
"Africa No Idyll, Americans Find," Los Angeles Times,
Octaober 29, 1978, Part I, p. 1. If the clannishness,
narrowness, and self-pity Lamb describes among Ameri-
can expatriates in this article are common among the
news representatives, it is no wonder news from Africa
overlooks the African perspective.

Cuddy, Los Angeles Times Coverage of Angola.

Foisie is merely the latest in a long line of reporters
who have failed to notice that time has passed. See
his "Multinational Military," May 24, p. 1. Lamb exam
ined this question - unsatisfactorily, but at least he
raised it - in his article, "Black Africa's Whites -
Still a Role to Fill," Los Angeles Times, December 9,
1978, Part I, p- 1.

Cook, Don, "For UNESCO, a Big Carrot, a Small Stick,"
Los Angeles Times, November 10, 1978, Part II, p. 7.
For further condescension, see David Lamb, "In the
African Press, a Credibility Chasm," Los Angeles Times,
June 9, 1978, Part II, p. 7.

Hatchen, Muffled Drums, p. 79.

Ibid. , 'p+ 87

Ibid.

Marchetti, Victor and John Marks. The CIA and the Cult
of Intelligence. New York: Dell, 1974, pp. 329-346.

Liebling, The Press, p. 225.




134.

11352
136.
137.
138.
139.
140.

141.

142.
143.
144.
145.

146.

55

Hallett, Robin, "The South African Intervention in Angola
1975-76," African Affairs 77, 308, July 1978, p. 347.

Hatchen, Muffled Drums, p. 93.

Segal, "African and the United States," p. 5l.

Ibid.

Ibid.

Payne, "American Press," p. 48.

Ibid.

Critchfield, Richard, "Can Three Billion Peasants be
'‘Covered'?," Columbia Journalism Review XVI, 5 (January/
February 1978), p. 32.

Ibid.

Ibid.

Ibid., p. 34.

Ibid.

Geyer, Georgie Ann. Column, Los Angeles Times, June 20,
1978, Opinion Section.

* * * * *



